Browsing by Author "Pettersson, Helena"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Auswertung der Leistung von zwei frei zugänglichen POS-Taggern für die Annotation von Korpora des gesprochenen Deutsch(2006) Pankow, Christiane; Pettersson, Helena; Göteborgs universitet ; Institutionen för språk och litteraturerItem Konflikter i skolan en studie av två skolor i Göteborg(2007) Tomic, Violeta; Pettersson, Helena; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning: Syftet med vårt arbete var att undersöka hur lärare kan arbeta med att hantera och lösa konflikter på olika skolor, hur lärare kan arbeta med att förebygga konflikter, hur pass säkra lärare känner sig när det gäller konflikthantering samt vilka typer av konflikter som är karakteristiska för två olika skolor. För att få svar på dessa frågor, genomförde vi kvalitativa intervjuer med fem lärare på två olika skolor i två olika stadsdelar i Göteborgs kommun. Resultaten från dessa intervjuer visar på varierande svar. Lärarna som arbetar på samma skola har oftast samma uppfattning kring hur det ser ut i just deras skola. Dock skiljer sig resultaten skolorna emellan. Exempelvis säger en av lärarna på den ena skolan att han upplever att den vanligaste konflikten ofta handlar om föräldrar som har problem med att deras barn går i samma klass som barn med diagnoser, eller barn från andra mindre välbärgade områden. På den andra skolan säger samtliga intervjuade lärare att de upplever elevers etnicitet som en stor bakomliggande orsak vid konflikter. Som blivande lärare är det viktigt att ha kunskap om ämnet konflikter, då konflikter tar en stor del av lärarens vardag. Genom detta arbete vill vi få svar på våra frågor kring hur man kan arbeta förebyggande mot konflikter, hur man kan hantera och lösa konflikter i skolans värld, samt hur pass säkra lärare idag känner sig kring ämnet konflikter. En annan sak vi också vill ta reda på är vilken/vilka typer av konflikter som finns i skolan idag.Item Läs- och skrivlärande genom alternativ undervisning - en kvalitativ textanalys av hur barn lär sig läsa och skriva genom kropp och sinnen(2007) Cedergren, Sabina; Pettersson, Helena; Göteborg University/Department of SociologySyfte:Syftet med uppsatsen är att undersöka hur elevens läs- och skrivlärande påverkas av alternativ undervisning och hur man kan arbeta med alternativ undervisning i skolklassen. Med alternativ undervisning avser vi en undervisning som ämnet svenska integreras med ämnen som rörelse, bild och musik och där upplevelser genom kropp och sinnen är centrala. Frågeställningar: Våra frågeställningar är följande: - Hur påverkas elevens läs- och skrivlärande av alternativ undervisning? - Hur kan alternativ undervisning i läsning och skrivning se ut? Metod och material: Metoden för denna uppsats är kvalitativ textanalys, där texter i form av böcker, rapporter och internetsidor har analyserats. Datasökningar har gjorts i GUNDA UB:s databas. Resultat: I alternativ undervisning integreras ämnet svenska med ämnen som rörelse, bild och musik och där är upplevelser genom kropp och sinnen är centrala. Resultatet visar att en sådan undervisning, har en positiv påverkan på de förutsättningar som styr elevens läs- och skrivlärande. Genom den kvalitativa textanalysen visar vi att förutsättningarna variation av arbetssätt, samspel i klassen, att eleven är aktiv och att eleven har välutvecklad motorik, en positiv självbild samt en språklig förståelse. I resultatet redogör vi för övningar som genom kropp och sinnen kan förbättra förutsättningarna för läs- och skrivlärande. Dessa övningar har sin utgångspunkt i teorier och styrdokument. Betydelse för läraryrket: Genom att medvetandegöra vilka lärandets förutsättningar är och på vilket sätt läraren kan förbättra dem, kan skolan i större utsträckning tillgodose de behov eleverna har i sitt lärande. Uppsatsen kan utgöra en utgångspunkt för läraren i sitt sätt att se på läs- och skrivlärande och hur undervisning kring detta kan bedrivas. -1-