Browsing by Author "Pettersson, Karin"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item 10. Möt källorna: Kulturarvsmaterial i undervisningen(2021) Pettersson, Karin; Göteborgs universitetsbibliotekItem Alltså allting handlar egentligen om... om styrning. Om styrmedel och feministiska ideologier i statets jämställdhetspolitik.(2011-10-05) Pettersson, Karin; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanItem "Det är ju inte som det var förr" - gymnasietjejers syn på manlighet och genus.(2015-12-08) Pettersson, Karin; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political ScienceBakgrund: Genusforskning bedrivs oftast genom att kvinnors syn på kvinnor eller mäns syn på män undersöks. Män och maskulinitet är ett fält som snabbt vinner mark inom genusforskning, vilket syftar till att ta reda på varför män är som de är och hur deras könsmönster reproduceras. Syfte: Denna studie söker att undersöka kvinnors syn på män. En av de ledande teorierna om genusskapande är Judith Butlers sociala konstruktivism. Genus, menar Butler, är en kollektiv illusion som rättfärdigar sig själv genom att framstå som naturlig. Teorin menar också att det därför är möjligt att studera män genom kvinnor, efter som att kvinnor är medhjälpare till skapandet och upprätthållandet av genusstrukturer. Metod: För att undersöka detta har jag genomfört gruppintervjuer med 15 flickor, fördelat över fyra grupper, som går sista året på samhällsprogrammet på gymnasiet om deras åsikt om maskulinitet och genus. Detta med hjälp av ett stimuli bestående bilder föreställande alternativ maskulinitet. Resultat: Inspirerad av forskare som Bourdieu, Connell, Ambjörnsson, m.fl har jag funnit att tjejerna i stor utsträckning bidrog till upprätthållandet av traditionella könsmönster genom att förhärliga starka, muskulösa män, och var försiktiga och ibland stötta av bilderna på alternativa och könsöverskridande män. Dessa unga kvinnor var ambivalenta över sin egen roll som kvinnor, feminister och normskapare. Alla uttryckte att de aldrig behövt tänka på sådana frågor tidigare, trots formuleringar i rådande styrdokument. Den generella åsikten tycktes vara att saker och ting kunde ha varit värre och att de därför inte behövde fundera över eller motarbeta könsmaktsordningen.Item Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet(2014) Pettersson, Karin; Tyrberg, Kristian; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt riskerar att falla mellan stolarna däribland genus och jämställdhet. De är frågor som ofta kopplas till kvinnor, men vi har valt att angripa problematiken utifrån gymnasiekillars funderingar. Pojkarnas perspektiv är relevant i debatten, samtidigt som det är viktigt att öka deras medvetenhet i ämnet. Det här har vi valt att angripa med hjälp av två frågeställningar: Hur resonerar killar på gymnasiet om olika ideal och uttryck av manlighet, till exempel i fråga om normer? Vad uttrycker gymnasiekillarna för syn på jämställdhet mellan kvinnor och män i samhället idag och i framtiden? För att kunna besvara de här frågorna har vi valt att genomföra kvalitativa fokusgruppsintervjuer med killar på en gymnasieskola i Västra Götalandsregionen. Efter intervjuerna transkriberades det inspelade materialet, och det var sedan detta material som analyserades. I resultatet framkommer att eleverna i flera fall har en tydlig åsikt gällande vad som är manligt och vad som är kvinnligt. Gymnasiekillarna är medvetna om olika tankar kring kön och genus, men det verkar finnas en skillnad mellan hur de samtalar inom kompisgrupper och hur de samtalar med utomstående. Inom grupperna finns det en mer könsstereotyp uppdelning. Eleverna är medvetna om skolans värdegrund, men den har inte lyckats påverka dem full ut. Arbetet med värdegrunden är viktigt, men komplext. Skolan behöver fortsätta jobba med att både gestalta och förmedla jämställdheten, så att det inte blir ett ämne som bara finns på papper utan blir ett levande mål som präglar skolan och de som verkar i den.Item Metoder och verktyg för utvärdering av kursinslag i informationskompetens(Kungliga biblioteket, 2014) Pettersson, Karin; Björklund, Maria; Hanberger, Karolina; Holm, Bitte; Landgren, Lena; Pernler, Tobias; Wiberg, Anna; Göteborgs universitetsbibliotek; Lunds universitets bibliotek; Hulebäcksgymnasiets bibliotekSyftet har varit att skapa en verktygslåda med förslag på metoder och verktyg att använda vid utvärdering av kursinslag inom området informationskompetens, av relevans för högskole- och gymnasiebibliotek. Projektet har haft tre faser. I den första gjordes en litteraturgenomgång av internationell forskningslitteratur kring utvärdering. Litteraturstudien mynnade ut i en sammanställning av metoder och verktyg för utvärdering av kursinslag i informationskompetens. I fas två testades ett urval av de sammanställda utvärderingsverktygen på biblioteken i Göteborg, Lund och Mölnlycke. Resultaten från testerna integrerades med sammanställningen från litteraturstudien till det som är projektets huvudresultat, verktygslådan. Projektets tredje fas är spridning av resultaten i form av verktygslådan.Item Söka & värdera. Nätbaserad introduktion till informations-sökning och informationshantering.(Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-12-07) Bjarsch, Carin; Hessman, Eva; Pettersson, Karin; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)Syftet med rapporten är att berätta om projektgruppens arbete med att utveckla webbkursen Söka & värdera: Grundkurs i informationssökning och informationshantering. Målgrupp för webbkursen är alla nyantagna studenter vid Göteborgs universitet. Nya studenter kommer till GU med varierande kunskaper i informationssökning och informationshantering. Idag når bibliotekets undervisning långt ifrån alla studenter. En kurs på webben ger ökad flexibilitet och tillgänglighet och därmed möjlighet att nå fler studenter. Söka & värdera syftar till att lägga en gemensam kunskapsgrund för nyantagna studenter vad gäller informationssökning och informationshantering. Kursen fungerar också som utgångspunkt för universitetsbibliotekets fortsatta, ämnesanpassade fördjupningskurser. Därmed får studenterna möjlighet att rusta sig bättre för sina högskolestudier. Ett effektmål blir alltså att kursen bidrar till att höja kvaliteten i grundutbildningen och underlättar genomströmningen. Kursinnehållet täcker de generiska kompetenser som omfattas av Högskolelagen och som brukar sammanfattas som informationskompetens: förmågan att söka, kritiskt värdera och (etiskt) hantera information. Webbkursen är också en del av universitetsbibliotekets arbete med GU:s handlingsplan mot fusk/plagiering. Webbkursen lanserades i september 2011 och har sedan dess presenterats i flera sammanhang och fått ett positivt mottagande. Dessutom har fyra studentgrupper fått testa och utvärdera kursen. Kursen Söka & värdera gör det möjligt för institutioner/fakulteter att försäkra sig om att alla studenter erbjuds möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om informationssökning, informationshantering och akademisk hederlighet. För att nå alla nya studenter vid Göteborgs universitet behövs ett GU-gemensamt beslut att göra kursen obligatorisk.Item Stöd och samarbete för studenters lärande: UB som pedagogisk partner(2013-10-14) Hessman, Eva; Pettersson, KarinVi bjuder in till en diskussion om UB:s roll som pedagogiskt stöd för studenterna på GU, både i form av klassrumsundervisning men även i form av olika webbstöd.Item Synligt och osynligt: om det unika i Göteborgs universitetsbibliotek(Acta Universitatis Gothoburgensis, 2025-02-03) Andréasson, Birgitta; Benjaminsson, Stefan; Börjesson, Linda; Carozzi Bjurström, Andrea; Hellgren Landbris, Sanna; Henning, Karin; Hurtig, Jacob; Lilljegren, Joakim; Pettersson, Karin; Pettersson, Karl; Pierce, Rachel; Andréasson, Birgitta; Henning, KarinTexterna i den här antologin belyser hur bibliotek tillför samlingar ett värde genom att beskriva och ordna dem, men också att bibliotekarier och arkivarier är med och påverkar bibliotekets samlingar. Elva skribenter rör sig i biblioteket och arkiven, fördjupar sig i personligt utvalda material och skildrar deras historia. Det blir till berättelser om det som inte passar in, det olämpliga, det som gömts undan. Berättelser som handlar om tomrum, tystnader, minnen, vänskap och identiteter — synligt och osynligt.