Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Pettersson, Mathilda"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att styra hållbarhetsarbete med värdegrunder
    (2018-06-19) Karlsson, Emelie; Pettersson, Mathilda; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Problem: Då det enligt teorin är värdegrunder och kulturell styrning som utgör den kontextuella ramen för all ekonomistyrning är det viktigt att förstå hur värdegrunder kommer till uttryck inom organisationer. Det är därmed problematiskt om företag inte förstår värdegrunders funktion för företaget. Uppsatsen utgår från följande frågeställning: • Hur kan värdegrunder mellan medarbetare skilja sig åt vid styrning av hållbarhetsarbete? • På vilka sätt kan ett företag utveckla sitt hållbarhetsarbete genom värderingsbaserad styrning? Syfte: Syftet är att utifrån ett statligt ägt fallföretag och deras hållbarhetsarbete undersöka om det finns styrning kopplat till värdegrunder samt ge förståelse för hur detta kan påverka det interna hållbarhetsarbetet. Uppsatsen ämnar att utifrån den teoretiska referensramen undersöka hur värdegrunder kommer till uttryck, om det finns märkbara skillnader inom företaget samt hur styrningen av det interna hållbarhetsarbetet kan utvecklas. Avgränsningar: Uppsatsen avgränsas till att enbart studera social styrning med hjälp av värdegrunder. Endast ett företag kommer att studeras. Metod: Tio intervjuer har genomförts samt en enkätundersökning som sju butiksmedarbetare har besvarat. Svaren har sedan analyserats med hjälp av en framtagen analysmodell. Resultat och slutsatser: Företaget använder social styrning i form av en gemensam affärsidentitet vilket kommuniceras via kärnvärden. Trots detta skiljer sig de personliga värdegrunderna inom organisationen åt. Företagets interna hållbarhetsarbete kan utvecklas genom en mer balanserad kombination av business case och paradoxical case, exempelvis med hjälp av decentralisering. Decentralisering hade kunnat påverka hållbarhetsarbetet genom att ge personliga värdegrunder mer utrymme och på så sätt ge organisationen ett bredare fokus gällande hållbarhet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt
    (2011) Pettersson, Mathilda; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    ___________________________________________________________________________ Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är. Frågeställningar:Varför leker barn? Hur skiljer sig leken bland de yngsta och äldsta barnen? Hur bidrar pedagogerna till barns lek? Metod: I vår studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer och observationer, med barn och pedagoger på två olika förskolor. Vi använde oss utav ljudinspelningar för att få med allt under intervjuerna. Sedan transkriberades de till pappersformat. Resultat:Vi har kommit fram till att pedagogerna och den tidigare forskningen är eniga om att leken har stor betydelse för barns lärande och utveckling. Vi menar att genom leken får barnen chans att träna sin sociala och kommunikativa förmåga samt sitt verbala språk. En slutsats som vi kan dra efter att ha gjort vår studie är att åldern inte alltid stämmer överens med den utveckling barnet besitter. De yngre barnen kommunicerar på andra sätt än det verbala språket, de använder sig istället av kroppsspråk och gester. De äldre barnen leker ofta rollekar. Pedagogerna bidrar till barns lek genom att förändra miljön regelbundet samt att se till så att det finns material och leksaker i barnens höjd. Betydelse för läraryrket: Som pedagog är det viktigt att man inte avbryter barns lek utan att man ger dem tid och möjligheter att leka.    

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement