Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Pettersson, Paola"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Consequences of Rural School Closures. Peripheralization in Rural Districts in Västra Götaland County, Sweden
    (2025-09-16) Pettersson, Paola; University of Gothenburg / Department of Economy and Society; Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle
    Schools are often the last remaining welfare institution in rural areas, serving as both educational centers and community hubs that foster community resilience and social capital. When schools close, the effects on rural communities can be significant, though they remain insufficiently explored in existing research. Additionally, there is a gap between the public perception and political decisions, where locals perceive rural schools as a vital institution, while politicians opt to close them. This in combination with the lack of comprehensive research on the subject creates an opportunity to contribute to the understanding of development in rural areas. This project therefore aimed to investigate the demographic, social, and political consequences of rural school closures in Västra Götaland County, Sweden, through the lens of peripheralization. A Difference-in-Differences (DiD) analysis of four districts, combined with semi-structured interviews with four local informants, revealed that closures have negative effects on local communities. The population change was different for each analyzed district, pointing towards that rural areas are impacted differently by closures. The social and political findings help explain these variations, pointing to differing developments in social capital, as well as feelings of powerlessness and exclusion from decision-making processes. School buildings were found to be central in maintaining social capital, and their closure, or even restricted access, threatens long-term community cohesion, particularly when child-centered activities are absent. Using the framework of peripheralization, this study presents a nuanced understanding of rural development, indicating that rural areas exhibit varying predispositions to depopulation depending on their social context and position within the urban-rural relationship.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hur vill studenter bo? En undersökning av studenter på CTHs nöjdhet med sin bostad
    (2023-06-28) Pettersson, Paola; Wildlock, Elin; University of Gothenburg / Department of Economy and Society; Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle
    I Göteborg råder en omfattande bostadsbrist, exempelvis studerar 60 000 studenter i kommunen, men det finns endast 11 000 studentbostäder. Förutom långa bostadsköer har hyrorna höjts och undersökningar visar att studiemedlet ofta är för lågt för att täcka studenternas levnadskostnader. Därför syftar denna uppsats till att undersöka boendesituationen för studenter i Göteborg och identifiera vilka faktorer som påverkar nöjdhet, samt om dessa faktorer går att knyta till geografiska platser. Tidigare studier kring studenters boendepreferenser skiljer sig åt beroende på vart studien är utförd och vilka aspekter som undersökts. Bostadens läge, tillgänglighet och standard har dock identifierats som viktiga i de flesta studier. För att undersöka hur studenter i Göteborg upplever sin boendesituation skickades en enkätundersökning ut till samtliga studenter vid CTH. Enkäten utgick från ovanstående aspekter men inkluderade även frågor om studenternas valmöjligheter och boendekostnader. Spridningen visualiserades sedan i kartor baserat på studenternas närmsta kollektivtrafikhållplats. Resultatet visade att majoriteten som svarat på undersökningen bor i studentbostäderna runt Johanneberg och att de flesta studenterna är nöjda med sitt boende. De viktigaste faktorerna i valet av bostad var boendekostnader, följt av närhet till campus och bostadens standard. Undersökningen visade också att studenter ofta byter bostad några gånger innan de är nöjda med sitt boende. Några studenter uttryckte ett stort missnöjde med sin bostadssituation och beskrev en stress över att inte ha ett långvarigt boende eller över att behöva nöja sig med låg standard eller hyra som de inte hade råd med. Denna grupp är förhållandevis liten och inte representativ för det totala antalet studenter men ger en viktig inblick i dessa studenters upplevelser. Dessutom består denna grupp till störst del av inflyttade studenter, vilket motiverar till åtgärder som förbättrar förutsättningarna för denna grupp.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback