Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Pollack, Emma"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Subjektiv summativ bedömning
    (2024-09-16) Fredstam, Helen; Pollack, Emma; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och Musik
    Denna litteraturstudie syftar till att kartlägga vad forskning säger om teaterlärares bedömningspraktik gällande summativ bedömning av skådespelande gestaltande förmåga. Utgångspunkten är dagens fokus på kvalitetsmätning av skolan i relation till subjektiviteten i teaterämnets bedömningspraktik. Studierna som analyseras i resultatet behandlar data från skolor i Australien, USA, Nya Zeeland, Taiwan, Sverige, Kanada, Jamaica och Norge. De valda studierna tematiseras i fyra steg som ingår i processen av en bedömning. Resultatet av litteraturöversikten påvisar många likheter i hur bedömningsuppgifter i teaterämnet är utformade. Vi upptäcker även att sambedömning är en frekvent använd bedömningspraktik och att betygskriterier ofta har liknande utformning i olika länder. Flera av studierna vittnar om en kultur av centraliserade tester i skådespelande gestaltning. Vi drar slutsatsen att samhällets fokus på mätbarhet spelar roll för nuvarande och framtida bedömningspraktiker inom teaterundervisning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement