Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Praetorius, Jonathan"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Grön lönsamhet: en studie av sambandet mellan hållbarhet och lönsamhet i amerikanska bolag
    (2021-08-23) Petersson, Kevin; Praetorius, Jonathan; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund: Studier mellan sambandet och lönsamhet sträcker sig långt tillbaka i tiden och har producerat resultat i olika riktningar. Den stora majoriteten av studier har emellertid funnit ett positivt samband vilket talar för att företag kan gynnas av att bli mer hållbara. Syfte: Studiens syfte är att få en utökad känsla och förståelse för sambandet mellan lönsamhet och hållbarhet. Vidare avser studien att identifiera skillnader mellan ESG:s tre dimensioner miljö, socialt och styrning. Avgränsningar: Studien är begränsad till observationer från större amerikanska publika bolag under tidsperioden 2010 - 2019. Med större bolag avses företag med totala tillgångar på över 1 miljard USD. Slutligen har industrierna finans, allmännytta och fastigheter på grund av industrispecifika egenskaper och för få observationer. Metod: En kvantitativ metod har tillämpats för att pröva studiens hypotes. Urvalet på 6202 observationer från 1121 unika företag har prövats i fyra olika regressioner. All data är insamlad från S&P Capital IQ och Refinitiv Eikon. Resultat och slutsatser: Studiens resultat påvisar att det föreligger ett signifikant positivt samband mellan högre hållbarhet och lönsamhet. Samtliga dimensioner av ESG uppvisar även signifikanta positiva samband. Således bekräftar studien mycket av den bakomliggande teorin som menar att det finns ekonomiska incitament att för att bli mer hållbar. Värt att notera är att samtliga samband är svaga med låg förklaringsgrad vilket innebär att studiens resultat ska beaktas med viss försiktighet. Förslag till vidare forskning: Fortsatt forskning inom området uppmuntras men bör inkludera nya aspekter som är underrepresenterad i nuvarande forskning, likt nya geografiska regioner, en längre tidsperiod och mindre företag. Slutligen finns ett behov av att studera sambandet mellan ESG:s enskilda dimensioner (ENV, SOC, GOV) och lönsamhet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    IFRS 16 - Implementeringens effekter på publika flygbolags kapitalstruktur
    (2020-07-09) Johansson, Peter; Praetorius, Jonathan; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund: Leasing har visat sig vara ett vanligt förekommande finansieringsalternativ i kapitalintensiva branscher. Studier påpekar vidare att operationella leasingavtal, vilka enligt IAS 17 ska exkluderas från balansräkningen, utgör majoriteten av gällande leasingavtal. Den nya leasingstandarden IFRS 16 förväntas få markanta effekter på leasingredovisningen då bolag från 1 januari 2019 måste redovisa alla leasingavtal som en nyttjanderättstillgång och leasingskuld på balansräkningen. Syfte: Studien syftar primärt till att beskriva effekterna som IFRS 16 får på publika flygbolags kapitalstruktur. Sekundärt beskrivs de skillnader som finns bolagen emellan. Avsikten med detta är att ge en inblick i ett nuvarande relativt outforskat område. Avgränsningar: Studien är geografisk avgränsad till de länder som tillämpar IFRS-regelverk. Vidare inkluderas endast publika flygbolag vilket leder till att fler större statliga aktörer exkluderas. Slutligen är studien begränsad till åren 2018 och 2019. Metod: En kvantitativ metod har tillämpats för att granska data från de 56 medverkande flygbolagen. För att pröva studiens hypotes har ett beroende t-test, ett wilcoxon signed-rank test och en multipel linjär regressionsanalys genomförts. Resultat och slutsatser: Studien identifierar en övergripande trend som talar för en ökad skuldsättningsgrad hos flygbolag. Däremot kan ett tydligt signifikant samband mellan IFRS 16 och ökad skuldsättningsgrad inte uppvisas då de statistiska testerna lämnar en tvåsidig bild av sambandets existens. Vidare kan stora skillnader mellan bolag utläsas, både individuellt och när dem grupperas efter geografisk hemvist. Förslag till vidare forskning: Fortsatt forskning uppmuntras att undersöka företags bemötande av IFRS 16 genom att ingående granska finansiella rapporter. Vidare finns intresse i att kartlägga vilka effekter den amerikanska leasingstandarden ASC 842 får på flygbolag i USA.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback