Browsing by Author "Pramling Samuelsson, Ingrid"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
- Item Lek och läroplan : möten mellan barn och lärare i förskola och skola(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2006) Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, IngridUr Förord: ”Att lära är nästan som att leka… man kan lära sig att leka och man kan lära sig att bygga Kapla-torn, så det hänger nog ihop på nåt sätt”, säger Lisa drygt åtta år. Lisa är ett av de barn som har deltagit i det projekt som ligger till grund för denna monografi. Med sin formulering sätter Lisa fingret på just det som varit utgångspunkten för vår undersökning, nämligen hur relationer mellan lek och lärande kan se ut för lärare och barn i en målstyrd verksamhet och vilka dilemman som lärare kan möta i sitt arbete med att integrera lek och lärande. ”Kan lek och lärande integreras i en målstyrd praktik?” var namnet på det projekt som vi i november 2002 beviljades medel från Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK) för att genomföra. Under våren 2003 inbjöds nio arbetslag från förskola, skola och fritidshem belägna i några av Storstadens stadsdelar och kranskommuner att delta i projektet, och under hösten 2003 och våren 2004 genomfördes de empiriska delarna av projektet. Vi har regelbundet följt den pedagogiska verksamheten, intervjuat och observerat barn och lärare. På gemensamma träffar med alla lärare har vi genomfört föreläsningar, granskat valda videosekvenser och på olika sätt diskuterat frågor om lek och lärande. Avsikten har varit att få en rik och rättvisande bild av det vardagliga arbetet med lek och lärande i våra olika grupper. Vi vill poängtera att det inte i första hand är barns egen lek som vi har studerat. I stället har vårt intresse riktats mot de samspel för lek och lärande som både barn och lärare var involverade i.
- Item Rapport av pilotstudien: Förskolan som resurs för barns välbefinnande och lärande(Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, 2016-04) Kultti, Anne; Pramling Samuelsson, Ingrid; Harju-Luukkainen, Heidi; Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Västra GötalandsregionenI denna rapport redovisas en pilotstudie med syfte att undersöka förskolan som resurs för barns välbefinnande och lärande på kommunnivå inom Västra Götalandsregionen. I studien relateras barns välbefinnande och lärande till hälsa och hållbarhetsfrågor, med särskilt fokus på social och kulturell hållbarhet. Studien är finansierad av folkhälsokommittén 1 och har genomförts i samverkan med Institutionen och Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet och Västra Götalandsregionen (VGR), under hösten 2015 - våren 2016. I rapporten redovisar vi studiens bakgrund, design och metod samt resultat. Rapporten avslutas med en sammanfattning och reflektion. Studiens största bidrag är att den tydligt pekar ut viktiga områden att arbeta vidare med på kommunnivå alternativt att forska vidare om. På kommunnivå riktas resultaten fram för allt mot utvecklingsområden för förskolechefer och beslutsfattare att diskutera och ta ställning till. Exempelvis kan det handla om att lokalisera de barn som inte läses för varken hemma eller i förskolan, inte har tillgång till digital teknik eller inte har goda möjligheter att lära genom sina språk i förskolan.
- Item Utvecklingen av barn- och förskolepedagogisk forskning inom utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. En personlig berättelse(Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, 2015) Pramling Samuelsson, Ingrid; Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande