Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Prentice, Julia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Käppen i hjulen. Behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland gymnasieelever med varierande språklig bakgrund.
    (Institutet för svenska som andraspråk, 2010) Prentice, Julia; Göteborgs universitet
    Denna studie fokuserar behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland ungdomar med varierade språklig bakgrund. Materialet har samlats in med hjälp av en enkät som innehåller fyra test med fokus på olika aspekter av behärskningen av konventionaliserade uttryck. De kvantitativa resultaten visar att förstaspråkseleverna når signifikant högre resultat än andraspråkseleverna. Andraspråkseleverna med tidig startålder når dessutom signifikant högre resultat än de senare andraspråksinlärarna. Startålder visar sig alltså vara en viktig faktor för informanternas behärskning av konventionaliserade uttryck i svenskan. Denna slutsats bekräftas även av den kvalitativa analysen av en del av materialet, som visar att andraspråkseleverna i högre grad avstår från att besvara uppgifterna än förstaspråkseleverna. Den kvantitativa analysen ger vissa indikationer på att informanterna verkar associera mellan enskilda komponenter av två eller flera olika uttryck på ett sätt som ligger i linje med vissa teoretiska antaganden om mental representation av lexikala enheter.
  • No Thumbnail Available
    Item
    På rak sak. Om ordförbindelser och konventionaliserade uttryck bland unga språkbrukare i flerspråkiga miljöer.
    (2010-08-19) Prentice, Julia
    The overall aim of the thesis is to investigate and describe the use and mastery of different types of phraseological units and conventionalized expressions in the language of adolescents in multilingual environments. The thesis comprises three studies focusing on different aspects of phraseology in relation to first and second language acquisition, development and use. The studies have been carried out mainly from a cognitive perspective. The first study focuses on deviation from standard Swedish in adolescents’ use of phraseological units. Data from the SUF-project (Language and language use among adolescents in multilingual urban settings) have been analyzed in relation to standard Swedish reference data and compared to a constructed variety, rendered in a novel placed in a Swedish multiethnic setting. In the novel deviations from standard Swedish were found to be mostly lexico-grammatical, whereas the authentic data appears to be more complex and deviate both on a lexico-grammatical and a semantic-pragmatic level. The second paper reports on a study on the use of figurative word combinations and their degree of conventionalization in written data from the SUF-project. The results support the initial hypothesis that the frequency and types of figurative expressions in the participants’ texts can, at least to some degree, be linked to the participants’ linguistic background. L1 students use more conventionalized figurative word combinations than L2 students, whereas modifications of conventionalized figurative expressions are more frequent in the L2 students’ texts. The study also shows that the students create novel figurative word combinations based on a great variety of source domains. The third study focuses on the mastery of Swedish conventionalized expressions among adolescents with various linguistic backgrounds. Complementary data have been collected by means of a survey that contains four tests focusing on various aspects of the mastery of conventionalized expressions. The quantitative results show that L1 students reach significantly higher test results than L2 students. Furthermore, L2 students with an early age of onset reach significantly higher results than the later L2 learners. Thus, age of onset appears to be an important factor for the participants’ mastery of conventionalized expressions in Swedish, a conclusion that is also confirmed by the qualitative analysis of part of the data.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Svenskans beskrivning 35. Förhandlingar vid trettiofemte sammankomsten. Göteborg 11–13 maj 2016.
    (Institutionen för svenska språket, 2017-04) Golden, Anne; Malmgren, Sven-Göran; Agebjörn, Anders; Bergh, Gunnar; Ohlander, Sölve; Bylin, Maria; Ekberg, Lena; Östman, Jan-Ola; Karlsson, Susanna; Lind Palicki, Lena; Kolu, Jaana; Kosunen, Riitta; Lahtinen, Sinikka; Toropainen, Outi; Leinonen, Therese; Lindgren, Josefin; Lindström, Jan; Wide, Camilla; Löfdahl, Maria; Tingsell, Sofia; Wenner, Lena; Malmberg, Anja; Sörlin, Marie; Melander Marttala, Ulla; Mattsson, Elisabet; Nilsson, Jenny; Norrby, Catrin; Nissilä, Niina; Pilke, Nina; Nord, Andreas; Sörlin, Marie; Palviainen, Åsa; Sopanen, Pauliina; Randahl, Ann-Christin; Rehnberg, Hanna Sofia; Sahlstein, Annmari; Sköldberg, Emma; Hannesdóttir, Anna Helga; Vaakanainen, Veijo; Valdeson, Fredrik; Volodina, Elena; Borin, Lars; Pilán, Ildikó; François, Thomas; Tack, Anaïs; Wengelin, Åsa; Bengtsson, Lisa; Torrance, Mark; Sköldberg, Emma; Andréasson, Maia; Adamsson Eryd, Henrietta; Lindahl, Filippa; Prentice, Julia; Lindström, Sven; Sandberg, Malin; Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet,
    Sedan 1963 har det vid olika universitet i Sverige och Finland regelbundet arrangerats sammankomster för svenskans beskrivning. Forskningsprojekt och forskningsresultat om svenska språket har presenterats och diskuterats. Den trettiofemte sammankomsten ägde rum den 11–13 maj 2016 i Göteborg och samlade ca 160 deltagare. Konferensen anordnades av Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Det övergripande temat för sammankomsten var Ord och detta belystes i 68 presentationer – plenarföredrag, sektionsföredrag, posterpresentationer och workshoppar. I denna volym finns två av plenarföredragen och 26 av de övriga presentationerna publicerade.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Young Urban Swedish Variation and change in multilingual settings.
    (Department of Swedish Language, University of Gothenburg, 2011) Källström, Roger; Lindberg, Inger; Magnusson, Ulrika; Otterup, Tore; Prentice, Julia; Sköldberg, Emma; Svensson, Gudrun; Tingsell, Sofia; Bijvoet, Ellen; Bodén, Petra; Boyd, Sally; Ekberg, Lena; Fraurud, Kari; Ganuza, Natalia; Johansson Kokkinakis, Sofie; Källström, Roger; Lindberg, Inger; Department of Swedish Language, University of Gothenburg
    This book contains twelve chapters on the structure and use of Swedish multiethnic youth language, as well as articles on multilingualism in Swedish schools and society at large.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback