Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Rehnberg, Helena"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Samarbetsformer mellan Yrkeslärare och handledare i arbetslivet.
    (2011) Svensson, Maria; Rehnberg, Helena; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte med vår studie var att ta reda på om yrkeslärare och handledare arbetar utifrån en gemensam kunskapssyn samt att ta fram underlag för att skapa bättre samarbetsformer mellan dessa två parter. I vår undersökning framkom det att yrkeslärarna och handledarna gemensamt tyckte att samarbetet skulle kunna utvecklas till det bättre. Detta resultat var genomgående både för omvårdnadsprogrammet och frisörutbildningen där man arbetade med lärlingsutbildningen. Intervjuerna har genomförts med fyra yrkeslärare och fyra handledare samt att vi gått på en handledarutbildning på Burgården (010-11-4) som gett oss mycket insikt i förbättringar som skulle kunna genomföras i handledarskapet. Vårt urval av respondenterna var att jämföra två yrkesprogram som båda arbetade med lärlingsutbildning. Vi jämförde därför omvårdnadsprogrammet med frisörutbildningen och intervjuade två lärare från vardera gymnasieskola, samt två handledare som var frisörer och två handledare som arbetade inom omvårdnad. Vi valde att göra ett strategiskt urval för att få variation avseende kön, utbildning samt olika yrkes och handledarerfarenheter. I resultatet fick vi fram olika saker som kan förbättra samarbetet bland annat genom pedagogiska möten mellan yrkeslärare och handledare, där det är viktigt att yrkeslärarna har en medveten kunskapssyn och kan belysa handledarnas kunskaper, och en kontinuerlig kommunikation mellan yrkeslärarna och handledarna. Kommunikationen kan också vara via mail eller sms. Vi har också i vårt resultat kommit fram till att de flesta handledarna vill ha mer utbildning och möten med andra handledare. Vi menar också att organisationen, chefer och politiker har betydelse för hur samarbetet fungerar mellan skola (rektor, yrkeslärare) och arbetsplatser(chef, handledare).

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback