Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Reuterberg, Sven-Eric"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 20 of 23
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Analys av mätinstrument använda i årskurs 3
    (Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1989) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Financial aid and class bias in higher education
    (Mölndal: University of Göteborg, Department of Education, 1981) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan
  • No Thumbnail Available
    Item
    Föräldrasynpunkter på grundskolans mellanstadium
    (Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1993) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gender differences on the Swedish scholastic aptitude test
    (Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1997) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Högskoleprovets prognosvärde Samband mellan provresultat och framgång första studieåret vid civilingenjörs-, jurist och grundskollärarutbildningarna
    (Stockholm: Högskoleverket, 2001) Svensson, Allan; Gustafsson, Jan-Eric; Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hur var det på högstadiet? Grundskoleelever värderar högstadietiden beträffande upplevda problem, uppnådda kunskaper samt nyttan av kunskaperna
    (Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1998) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Insamling av elevuppgifter i årskurs 3 våren 1987 
    (Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1988) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan
  • No Thumbnail Available
    Item
    Köns- och socialgruppsskillnader i matematik - Orsaker och konsekvenser
    (Institutionen för pedagogik och didaktik, 2000) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kunskaper från den nya gymnasieskolan Gymnasister skattar de kunskaper de fått i det nya programgymnasiet
    (Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik, 1999) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Låna för livet : högskolestuderandes syn på de nya studiemedlen
    (Sundsvall: CSN , 1991) Svensson, Allan; Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Matematik i grundskolan En longitudinell studie av köns- och socialgruppsskillnader bland elever som lämnat grundskolan vid olika tidpunkter från början av 80-talet till början av 90-talet
    (Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1996) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ökad börda - minskad vikt? : förändringar i studiemedlens utnyttjande och effekter under 70-talet
    (Göteborgs universitet, Pedagogiska institutionen, 1982) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan
  • No Thumbnail Available
    Item
    Orsaker till studieavbrott och linjebyten i gymnasieskolan
    (1986) Reuterberg, Sven-Eric; Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik
    Undersökningens syfte är att belysa vilken inverkan studieavbrott och linjebyten får på den sociala och könsmässiga selektionen under gymnasietiden samt huruvida orsakerna till dessa varierar med social bakgrund och kön. Till grund för undersökningen ligger ett riksrepresentativt urval av de 16-åringar som lämnade grundskolan 1979. Såväl övergång till gymnasieskolan som val av utbildning inom denna är klart relaterad till individernas sociala bakgrund. Individer från högre socialgrupper går oftast direkt till gymnasieskolan och de väljer dessutom i störst utsträckning någon av de längsta och mest teoretiska utbildningslinjerna. Könsskillnaderna är klart mindre och begränsar sig till 2-åriga linjer, där kvinnorna oftare valt en teoretisk linje medan männen dominerar de yrkesförberedande. Totalt sett har 1 gymnasist av 10 avbrutit studierna och ytterligare 5% har gjort ett linjebyte mellan någon av följande tre studieinriktningar: 3- och 4-årig linje, 2-årig teoretisk samt 2-årig yrkesförberedande linje. Normalt sker linjebytena i riktning mot kortare eller en mindre teoretiskt inriktad linje. Studieavbrott och linjebyten tillsammans med den fördröjda övergången till gymnasieskolan medför att socialgruppsskillnaderna ökar i någon mån. Könsskillnaderna tenderar däremot att minska. Avgångsbetyg från grundskolan är den variabel som uppvisar högst samband med studieavbrott/linjebyten. Vid en given betygsnivå är vidare risken för studieavbrott/linjebyten störst inom lägre socialgrupper och risken är också något större för kvinnor än för män. Om man på samma sätt tar hänsyn till betygsskillnader studieinriktningarna emellan är avbrotten/linjebytena vanligast inom de 3- och 4-åriga linjerna och minst vanliga på de 2-åriga yrkesförberedande. Orsakerna till avbrott/linjebyten varierar också med studieinriktning. Så är svårigheter att klara studierna tillsammans med taktikval de vanligaste orsakerna inom 3- och 4-åriga linjer medan sådana motiv som har med arbete att göra är de viktigaste orsakerna på 2-åriga. På 2-åriga teoretiska linjer tillkommer också den orsaken att man inte kommit in på den linje man helst önskat. På det hela taget är det de orsaker som är vanligast förekommande på respektive studieinriktning som också svarar för huvuddelen av de socialgrupps- och könsskillnader i frekvensen av avbrott respektive linjebyten som föreligger inom studieinriktningarna. I detta sammanhang bör dock påpekas att ekonomiska faktorer bidragit till att höja andelen linjeavhopp främst inom lägre socialgrupper på 2-åriga yrkesförberedande linjer. Dessa faktorer har vidare varit av större betydelse för kvinnor än för män inom såväl teoretiska som yrkesförberedande 2-åriga linjer.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Selection of Swedish Scholastic Aptitude Test takers as a function of socioeconomic background and ability
    (Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1994) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Selektionsmekanismernas betydelse för gruppskillnader i högskoleprovet
    (Stockholm: Högskoleverkets rapportserie, 1996) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Social bakgrund : studiestöd och övergång till högre studier : delbetänkande Utredningen om den sociala snedrekryteringen till högre studier.
    (Stockholm: Allmänna förl., 1992) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan
  • No Thumbnail Available
    Item
    Den sociala bakgrundens betydelse för prestationer på högskoleprovet
    (Stockholm: Högskoleverkets rapportserie, 1996) Reuterberg, Sven-Eric
  • No Thumbnail Available
    Item
    Statliga studiemedel : utnyttjande och effekter : en rapport från forskningsprojektet Studiestöd och postgymnasial utbildning
    (Göteborgs universitet, Pedagogiska institutionen, 1981) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan
  • No Thumbnail Available
    Item
    Student financial aid and participation in higher education : changes between 1965 and 1985 in Sweden 
    (Göteborg:  Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet, 1986) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan
  • No Thumbnail Available
    Item
    Studiemedel - medel för jämlikhet? : en granskning av studiemedelssystemets effekter under en tjugoårsperiod
    (Stockholm: UHÄ  , 1987) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback