Browsing by Author "Ricklund, Malin"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Auktoritet inom skolans värld En forskningsöversikt om auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev(2022-05-03) Eberius, Anton; Ricklund, Malin; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designHur en lärare ska agera och verka inom ett klassrum har de flesta en åsikt om, ofta grundas åsikterna utifrån den egna skolgången. Synen på hur den svenska skolan ska vara utformad och vilken auktoritet en lärare ska ha berör allmänheten. Synen på auktoritet inom skolan har inte varit konstant utan har förändrats i takt med samhällets utveckling. Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad tidigare forskning säger om lärares auktoritet inom skolan samt hur lärares auktoritet påverkar och uppfattas av elever. Forskningsöversikten utgår ifrån följande frågeställningar: Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett lärarperspektiv? Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett elevperspektiv? Forskningsöversiktens resultat visar dels att lärarens auktoritet påverkas om läraren besitter eller saknar vissa egenskaper, dels att elever ställer krav som behöver tillgodoses av läraren för att eleverna ska legitimera läraren som auktoritet. Vidare visas att läraren som individ har stora möjligheter att påverka dess individuella auktoritet samtidigt som den visar att auktoritetsförhållandet utgår ifrån den rådande samhällsordningen. Avslutningsvis diskuteras den individuella möjligheten till skapandet av auktoritet samt auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev där vi som studerar till lärare får ta del av de båda sidorna.Item Tradition, passion eller kreativ gråzon?(2023-06-08) Ricklund, Malin; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSyftet med studien var att undersöka hur slöjdlärare resonerar kring gränslandet mellan pyssel och slöjd. Studien utgick ifrån följande två frågeställningar: Hur uppfattar slöjdlärare att material, verktyg och hantverkstekniker påverkar gränsen för vad som är pyssel respektive slöjd? Vilka andra faktorer finns det som påverkar slöjdlärares uppfattning av gränsen mellan pyssel och slöjd? Studien utgick ifrån de sex läroplaner som fastslagits 1962, 1969, 1980, 1994, 2011 samt 2022. En fenomenografisk ansats utgjorde teoretisk utgångspunkt för analys. Det empiriska materialet utgjordes i huvudsak av semistrukturerade intervjuer med fem legitimerade slöjdlärare. Resultatet visade på en bred variation i slöjdlärares uppfattningar om gränslandet mellan pyssel och slöjd. Analysen resulterade i ett utfallsrum med åtta separata kategorier; material, verktyg, hantverkstekniker, vardagsberedskap, traditioner, funktion, kunskapsbaserat eller lustfyllt arbete och konst. Kunskap och traditioner var mest framträdande vilket diskuteras mer djupgående i resultatdiskussionen. Studien avslutas med förslag på vidare forskning och författarens slutsats är att studien i sin helhet bidrar till att slöjdlärare får möjlighet att reflektera över gränslandet mellan pyssel och slöjd i förhållande till undervisningen.