Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Rindvik, Malin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Är hälsa verkligen inkluderat? En forskningsöversikt om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder.
    (2022) Rindvik, Malin; Segerström, Agnes
    Idrott och hälsa är ett ämne som ska behandla fysisk, psykisk och social hälsa enligt den svenska kursplanen. Men frågan är hur detta kan genomföras i praktiken? Syftet med denna forskningsöversikt är därför att granska och sammanställa tidigare forskning om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder, med utgångspunkt i ett svenskt perspektiv samt ett lärarperspektiv. Länder som ingår i forskningsöversikten kommer från Europa, Asien och Oceanien. Metoden som använts bygger på publicerade vetenskapliga artiklar inom ämnet och som är sammanställda i en systematisk forskningsöversikt. Totalt har nio artiklar från olika länder använts. Resultatet som har framkommit tyder på lagspel, kondition och utomhusaktiviteter dominerar i ämnet. Detta trots att hälsa som begrepp nämns ofta i den svenska läroplanen. Samtidigt anser lärare i flera intervjustudier att hälsa är ett brett begrepp, något som leder till svårigheter med att implementera det i undervisningen. Slutsatsen som kan dras är att fysisk aktivitet är det mest vanliga när det kommer till lektionsinnehåll, både internationellt och i Sverige. Samtidigt finns det oklarheter kring vem som ska lära ut om hälsoaspekter i undervisningen. Det behöver bli tydligare vad som förväntas av läraren och detta behöver definieras i bland annat lärarutbildningen. Därför behövs det också mer forskning inom det här området.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att vara hälsosam innebär att man mår bra. En kvalitativ studie om hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa tolkar och undervisar om hälsoperspektivet
    (2023) Rindvik, Malin; Segerström, Agnes
    Genom ämnet idrott och hälsa ska barn och ungdomar ges möjlighet att utveckla kunskaper om bland annat rörelseaktiviteter i relation till fysisk, psykisk och social hälsa. I syfte att bibehålla en god hälsa genom livet är det viktigt att unga får komma i kontakt med begreppet hälsa och ges en förståelse kring vad hälsa innebär. Syftet med studien är att undersöka hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa implementerar hälsoperspektivet och hur detta kommer till uttryck i sin undervisning. I syfte att samla in adekvat data har en kvalitativ intervjustudie utförts med sex verksamma lärare inom ämnet idrott och hälsa. Resultatet tyder på att hälsa är ett brett begrepp men i huvudsak handlar det om mående, främst utifrån fysisk, psykisk och social hälsa. Utifrån ett undervisningssammanhang finns det många moment som kan kopplas till hälsoperspektivet. Det kan exempelvis handla om att skapa samtal med eleverna i samband med fysisk aktivitet. Samtidigt upplevs även vissa moment mer passande att utföra teoretiskt. Det aktuella resultatet antyder även att vissa delar av hälsoperspektivet ges mer utrymme i undervisningen, i detta fall fysisk hälsa. Slutsatsen som därmed kan dras är att det finns många möjligheter angående hur och när hälsoperspektivet kan kopplas till undervisningssammanhang.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement