Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ringius, Jeanette"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Förordningen om Intern Styrning och Kontroll i statlifa myndigheter FISK
    (2008-06-09T10:39:34Z) Ringius, Jeanette; Söderberg, Alexandra; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem: Redovisningsskandaler de senaste åren har bidragit till minskat förtroende inte bara för näringslivet utan även för statliga organisationer. För att stärka förtroendet för statliga myndigheter har en ny förordning avseende intern styrning och kontroll, FISK, trätt i kraft 1 januari 2008. I och med FISK skall myndigheterna kunna försäkra att den interna styrningen och kontroll bedrivs på ett betryggande sätt. Syfte: Uppsatsens huvudsakliga syfte är att analysera myndigheternas arbete med intern styrning och kontroll, med avseende på rapportering. Vidare avses även att identifiera och analysera förändringar och effekter som påverkat myndigheternas arbete med intern styrning och kontroll i och med införandet av FISK. Metod: Studien har ett kvalitativt angreppssätt där antal undersökta myndigheter uppgår till fyra, vilka är: Göteborgs universitet, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Fiskeriverket samt Jordbruksverket. Empirin är inhämtad genom besöksintervjuer samt en telefonintervju. Den insamlade empirin har analyserats med hjälp utav referensramen. Slutsats: Myndigheterna har kommit olika långt i sitt arbete med FISK. Myndigheterna belyser att den största förändringen i och med FISK-införandet är den dokumenterade riskanalysen. Vi anser att det stora arbetet kommer att ligga i det nya sättet att aktivt arbeta med intern styrning och kontroll och då främst med avseende på kontrollåtgärder, informationsspridning och efterlevnad. Kontrollaktiviteterna som myndigheterna använder sig av minskar det förväntningsgap som återfinns mellan ledning och anställda. En stor effekt i och med införandet av FISK är att ambitionsnivån, med avseende på arbetet med intern styrning och kontroll, kommer att höjas i form av en bättre systematisk och strukturerad genomgång av verksamheten resulterar i att myndigheterna får en ökad medvetenhet. Vi anser att FISK kommer att leda till ökat förtroende för myndigheterna, framför allt genom den transparens och öppenhet som förordningen medför. Vi anser att stora arbetet kvarstår för myndigheterna, nämligen att förankra de nya reglerna i verksamheten. Förslag till vidare studier: Vi finner det av intresse att vidare studera vilka effekter arbetet med FISK får för myndigheterna då förordningen tagit ut sin verkan, samt utreda hur arbetet ser ut inom andra myndighet än de som deltagit i vår studie.
  • No Thumbnail Available
    Item
    IFRIC 13 Customer Loyalty Programmes. Its effects on the information quality of companies' accounting
    (2008-05-21T08:24:07Z) Johansson, Linda; Ringius, Jeanette; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    General description of the research problem: When accounting for customer loyalty programs today, companies have to follow the rules of IAS 18 which offers two ways of accounting. The companies can follow paragraph 13 or paragraph 19 and therefore practice is varying and the companies’ accounting is not comparable. IFRIC has developed IFRIC 13 Customer Loyalty Programmes that regulate these programs so that they can be accounted for in an equal manner. The European Union has not yet approved IFRIC 13 but it is most likely that it will be accepted and implemented. IFRIC has received several comments regarding IFRIC 13 from different companies and organisations that have expressed their dislike for the Interpretation. Purpose of the study: To study how companies account for customer loyalty programs today and then analyse what effects will arise in the information quality of the financial statements when companies will be required to use IFRIC 13. Research methods: In order to achieve our purpose we have interviewed three companies with customer loyalty programs and two accounting specialists with experience from accounting customer loyalty programs. To reach a better understanding of IFRIC 13 we have collected data from books, articles and web pages. When analyzing the empirical material we have been influenced by the chosen theories. Results and conclusion: Three out of four of the companies studied use paragraph 19 when accounting for customer loyalty programs. When implementing IFRIC 13 the reliability of the accounting will decrease since the companies have to make additional estimations. The validity of the information quality will both increase and decrease when implementing IFRIC 13 depending on the point of view. It is not possible to make a conclusion regarding the validity of the companies’ accounting. The result will depend on the nature of the companies’ customer loyalty programs. The comparability will increase when implementing IFRIC 13. However, this result is depending on the interpretation and the implementation of IFRIC 13. The effects on the information quality will be dependent on the value of the revenue amount of the customer loyalty programs. Suggestions for further studies: Since IFRIC 13 is not yet implemented it would be interesting to repeat this study once it has been implemented and been in use for a while. It would also be interesting to carry out a study of the airline industry to see if the effects arising from IFRIC 13 are really as essential as they claim.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback