Browsing by Author "Robertsson, Elin"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.(2015) Andreasson, Julia; Robertsson, Elin; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSAMMANFATTNING Syfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser ut i olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att förklara de bägge språkens (mopan och engelska) relation och syfte i såväl maya-byn som i den större samhällskontexten. Vi syftar också till att undersöka i vilken utsträckning det engelska språkets särställning i Belize påverkar maya-elevers möjligheter att tillgodogöra sig en utbildning som gagnar dem oavsett framtida yrkesval. Vi vill även undersöka vilka konsekvenser utbildning och utveckling kan få för maya-samhällets fortlevnad. Frågeställningar: Hur upplever lärare i maya-samhället att eleverna påverkas av att undervisningen bedrivs på engelska? Vilken funktion fyller engelska språket i lokalsamhället? Vilken funktion fyller mayaspråket mopan i lokalsamhället? Metod och material: Kvalitativ intervjustudie, kombinerat med observationer av dagligt liv och skola i byn. Resultat: Samtidigt som engelskan är det officiella språket i Belize används det enbart i skolan, i resten av lokalsamhället talas enbart mopan. Läraren utgör därför elevernas enda kontakt med det engelska språket, och i kombination med bristen på läroböcker baseras undervisningsinnehållet i mångt och mycket på lärarens kunskaper som stundvis kan vara bristfälliga. Den sociala stratifikationen i Belize med mayafolket placerat i det lägre skiktet medför svårigheter för dem att inkluderas i det beliziska samhället. Detta går att härleda till ekonomiska, språkliga och utbildningsrelaterade skillnader. Betydelse för läraryrket: Studien visar att lärarens egen kompetens blir i allra högsta grad avgörande när det saknas tillgång till adekvat material. Läraren och utbildningssystemet kan få stora implikationer för såväl elevernas livsval som kulturell fortlevnad.