Browsing by Author "Rolandsson, Margot"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Klinisk slutexamination i tandhygienistprogrammet vid fyra lärosäten(NSHU : Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2009) Larsson, Anna-Britta; Müller, Görel; Jacobsson, Brittmarie; Lindmark, Ulrika; Andersson, Pia; Mårtensson, Carina; Olsson, Margaretha; Rolandsson, Margot; Sundberg, Nina; Högskolan Dalarna; Högskolan i Jönköping; Högskolan Kristianstad; Karlstads universitetThe registered dental hygienist has a key role in promotion and prevention within Swedish dental care. Working as a dental hygienist requires an ability to work independently and make well-grounded decisions in order to give good and sure care. The aim of the project was to develop, test and evaluate a model for clinical final examinations based on the requirements for working as a registered dental hygienist. The project resulted in a model consisting of a theoretical and a clinical examination. The theoretical part consists of a fictitious patient case while the clinical part comprises a realistic patient situation in which the student takes charge of a patient and gives treatment. The strength of the new model lies in the fact that all students at different universities and colleges have to take clinical examinations according to the same assessment criteria, which ensures good and comparable quality.Item Klinisk slutexamination i tandhygienistprogrammet vid fyra lärosäten(2009-11-10T14:10:47Z) Larsson, Anna-Britta; Müller, Görel; Jacobsson, Brittmarie; Lindmark, Ulrika; Andersson, Pia; Mårtensson, Carina; Olsson, Margaretha; Rolandsson, Margot; Sundberg, Nina; Högskolan Dalarna; Högskolan i Jönköping; Högskolan Kristianstad; Karlstads universitet; NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildningDen legitimerade tandhygienisten har en nyckelroll inom promotion och prevention i svensk tandvård. I arbetet som tandhygienist krävs att kunna arbeta självständigt och ta väl underbyggda beslut för att ge en god och säker vård. Syftet med projektet var att utveckla, pröva och utvärdera en modell för klinisk slutexamination utifrån de krav som ställs för att arbeta som legitimerad tandhygienist. Projektarbetet resulterade i en modell bestående av en teoretisk och en klinisk examination. Den teoretiska examinationen består av ett fiktivt patientfall medan den kliniska examinationen omfattar en realistisk patientsituation där studenten omhändertar och behandlar en patient. Den framtagna modellens styrka är att samtliga studenter vid de olika lärosätena examineras kliniskt efter samma bedömningsgrunder vilket borgar för en god och jämförbar kvalitet.