Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Rossi Santillan, Gina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gapet mellan teori och praktik - En kvalitativ studie om hur socialsekreterare möjliggör barns rätt till delaktighet i barnavårdsutredningar
    (2025-03-26) Rossi Santillan, Gina; Johansson, Kristin; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Studiens syfte var att undersöka socialsekreterares berättelser om hur de möjliggör barns rätt till delaktighet i socialtjänstens utredningsprocess i ärenden som berör barn och unga. En kvalitativ metod tillämpades där fyra individuella intervjuer med professionella som arbetar inom socialtjänsten med barnavårdsutredningar genomfördes. Socialkonstruktionism har varit studiens övergripande perspektiv. Inom ramen för det övergripande teoretiska ramverket barndomssociologi användes begreppen barns aktörskap, makt och ålder samt barns delaktighet ur ett rättsligt perspektiv för att analysera empirin. Vidare användes Harts och Shiers delaktighetsmodeller som teoretiska verktyg för att analysera hur graden av barns rätt till delaktighet påverkas av maktrelationerna mellan barn och vuxna. Av resultaten framgick att socialsekreterarna som deltog i studien har god teoretisk förståelse för vad barns rätt till delaktighet innebär men att det finns ett gap mellan teori och praktik. Resultaten visade att barns delaktighet är mer förekommande i början och i mitten men minskar i slutet av utredningsprocessen. Vidare visade resultaten att det finns många olika faktorer som kan påverka graden av barns delaktighet, såsom ålder och mognad, tidsbrist, avvägningar mellan delaktighet och skydd, anledningen till oron samt vårdnadshavare. Sammantaget framgick att det egentligen inte är en fråga om, utan hur och till vilken grad barns delaktighet kan möjliggöras i utredningsprocessen anpassat till varje unikt barns individuella situation.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback