Browsing by Author "Sabelfeld, Svetlana"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Disclosure on Investor Relations Websites(Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2011) Sabelfeld, SvetlanaItem Investor Relations on the Web – interpretations across borders(2013-11-29) Sabelfeld, SvetlanaMotivation/Purpose: Communication is crucial for society, especially in today´s globalized world. Internet has profoundly influenced how listed companies and investors communicate to each other. This study gives insights into the practice of Investor Relations on the Web, linking the perspectives of companies and investors. Changes in the patterns of provision and consumption of corporate information stimulated the rise of a new practice called Internet Reporting, or Investor Relations (IR) web practice. As the IR web practice is still relatively new, there is an uncertainty about how and from whose perspective the IR web quality can be defined. The purpose of the study is to explore the practice of Investor Relations on the Web by studying interpretations behind IR web quality, or “excellence”; and to link the perspectives of IR managers and investors. The study also aims to explore the role of IR websites in a bigger context of IR communication. Design/methodology/approach: The fieldwork focuses on the Investor Relations practice and investigates the “excellence” of IR websites from different perspectives. An interpretative praxiographic approach is used to study the practice of Swedish institutional investors and practices of Investor Relations managers in the UK, Russia and Japan. Additionally, a netnographic analysis of IR websites enables the study to show how interpretations of “excellence” are enacted in the IR web content. Findings: Investigation of investors in Sweden, of IR managers in the UK, Russia and Japan and, finally, of the content of IR websites, shows patterns of IR web communication that differ depending on the purpose of the website in the context of Investor Relations. Four such patterns are identified, depending on the type of audience that an Investor Relations website is addressed to; and depending on the dominating interest of IR managers. These four patterns are: large content addressed to a broad audience; focused and tailored content addressed to a diversified audience; large content addressed to a focused audience; and selected content addressed to a focused audience. From the investor perspective, IR websites help investors to understand the management´s view of the results which is an important part in the process of analyzing companies and making decisions. IR web is also found to be an additional channel complementing the direct company-investor communication. It is therefore meaningful to study websites in connection to the overall Investor Relations agenda. The findings show that communication on the Investor Relations websites is about persuasion and not only about transmission of information. Contribution: Previous researchers studied the quality of IR websites by mainly looking at the amount of online disclosure. Relating IR websites to the context of Investor Relations practice, this study enabled the four patterns, invisible in the previous research, to emerge. It also linked the IR websites to the perspectives of IR managers and investors, which has both theoretical and practical implications.Item Investor Relations. En jämförande studie om företagsstorlekens betydelse för informationshantering på Internet(2009-01-15T13:58:17Z) Johansson, Pim; Sabelfeld, Svetlana; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund: Investor Relations (IR) är den kommunikationen som företagen för med den finansiella världen, främst till analytiker och investerare. Idag är hemsidor en standardmetod för företagen att sprida sin finansiella information på och det finns många fördelar såsom minskade kostnader och förbättrad informationskvalité. Forskningen på området präglas av en klassisk bild av att företagens storlek påverkar informationsinnehållet på deras hemsidor, ju större företag desto bättre kvalité och innehåll på informationen. Frågeställning: Då forskningen de senaste åren har stagnerat inom detta ämnesområde samt att den senaste studien av svenska förhållanden gällande företagsstorlek kontra IR-kvalité är snart tio år gammal vill denna uppsats reda ut: Vilka skillnader i informationsinnehållet finns mellan stora, mellanstora och små företags IR-sidor? Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad det i första hand finns för skillnader i informationsinnehållet på företagens hemsidor mellan stora, mellanstora och små företag. Studien vill på detta sätt bidra till förståelse om de svenska förhållandena gällande finansiell kommunikation genom hemsidor. Avgränsningar: Studien avgränsar sig till att endast undersöka företag noterade på den svenska börsen OMX Nordiska Börs Stockholm inom large cap, mid cap och small cap, samt endast de IR-aktiviteter som finns tillgängligt på företagens hemsidor. Metod: Uppsatsen har undersökt alla 267 företag noterade på OMX Nordiska Börs Stockholm och tillämpat kvantitativ ansats genom att använda en webbenkät som undersökningsmetod, kallad checklista. Detta är en beprövad metod som tidigare använts av forskare på området och har tagits fram med bakgrund av den referensram som skapats för att förklara Investor Relations och presentera tidigare forskningen inom ämnet. Det är en enkel enkät med 45 ja- och nej-frågor sorterade under åtta stycken dimensioner som är relevanta för IR. Resultat och slutsatser: Informationsinnehållet på hemsidorna var innehållsrik oavsett företagsstorlek. Inom många av de undersökta variablerna gick det inte att finna några större skillnader mellan storleksgrupperna, vilket kan förklaras med att många av dem antingen tillhörde den reglerade biten eller den ”me too”- faktorn. Inom de andra undersökta variablerna fanns det intressanta skillnader mellan stora, mellanstora och små företag. Det gällde bland annat årsredovisningar i Html och Flash format, nyckeltal, javagrafer, webbsändningar, information om utdelning och analytikers uppfattning. Idag står mid cap relativt nära large cap företag inom de flesta dimensionerna vilket också tyder på att mid cap företag vill satsa på Investor Relations lika mycket som large cap. Denna studie visar att skillnader fortfarande finns mellan olika storleksgrupper men att de har minskat de senaste tio åren. Studien har också bidragit med en bred översikt över alla företag som är registrerade på Stockholmsbörsen och tillhör alla tre storleksgrupper, vilket inte har gjorts tidigare.