Browsing by Author "Sadik, Sara"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Din kropp är ideal! En explorativ studie om lärande kring kroppsideal i gymnasieämnet idrott och hälsa.(2018) Sadik, Sara; Institutionen för kost- och idrottsvetenskapDagligen matas vi av medias snäva bild av kroppsideal. Barn och ungdomar exponeras kontinuerligt för medias utopiska och ouppnåeliga bilder. Tidigare forskning visar att medias bild av kroppsideal påverkar barn och ungdomar på ett negativt sätt. Syftet är därför att testa och utvärdera en lektionsserie för att främja gymnasieelevers kunskaper kring ämnet kroppsideal. Mer specifikt är studiens syfte att a) kartlägga elevernas lärande med avseende på ämnesspecifika centrala begrepp och kunskap om orsaker och konsekvenser av ideal; b) ge rekommendationer om vidareutvecklingen av lektionsserien. Metoden som har används är en Learning study. I en serie på fyra lektioner, som inkluderade 13 gymnasielever i årskurs 2 i västra Göteborg. Under första och sista lektionen genomförde eleverna ett för- och eftertest och även hade två fokusgrupper (diskussionsgrupper) i anslutning till testen. Resultatet visade generellt att elevernas förkunskaper kring kroppsideal var svaga. Under studiens gång förändrades elevernas vokabulär kring kroppsideal och förståelse kring dess konsekvenser förändraders. Slutsatsen av studien är att Learning study tycks vara en effektiv metod i undervisningen av kroppsideal i ämnet Idrott och hälsa. Eleverna kunde, efter lektionsserien, utförligare beskriva och exemplifiera kroppsideal och dess konsekvenser.Item Exergames - kanon eller kalkon? En litteraturstudie om att använda exergames i Idrott och hälsa(2017-01-12) Ljeskovica, Elvira; Ohlsson, Natalie; Sadik, Sara; University of Gothenburg / The Board of Teachers Education; Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenInformations- och kommunikationsteknologi (IKT) blir en allt större del av undervisningen i skolan, dock är lärares kompetens inom området idag relativt lågt. Införande av IKT i skolan påverkar alla skolämnen och därmed även Idrott och hälsa. Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa det aktuella kunskapsläget gällande användning av exergames i idrottsämnet. Resultatet visar att exergames kan användas som ett motivationshöjande verktyg i undervisningen, kan bidra till att utveckla elevers rörelseförmåga samt att användningen kan skapa ett lärande hos eleverna. Resultatet visar också på att användningen av Exergames i flera fall inte leder till en tillräckligt hög aktivitetsnivå för att främja elevers hälsa. Slutsatsen av denna litteraturstudie är att exergames inte bör ersätta den nuvarande undervisningen eller lärarens roll i klassrummet, utan det ska ses som ett komplement till idrottsundervisningen. Då exergames idag även finns i olika portabla former, i form av exempelvis applikationer till smartphones och surfplattor, bör framtida forskning undersöka hur dessa verktyg kan användas i idrottsundervisningen.