Browsing by Author "Samuelsson, Anna"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att baka en sockerkaka på sju olika sätt –En studie om hur personal inom daglig verksamhet för personer med funktionshinder, arbetar med varje enskild arbetstagares bästa i centrum(2009-08-28T10:06:11Z) Samuelsson, Anna; Norrbom, Isabelle; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSyftet med denna studie är att undersöka hur personal inom daglig verksamhet i en av Göteborgs stadsdelar, ser på samt arbetar utifrån den gemensamt uppsatta värderingen: Att arbeta med varje enskild arbetstagares bästa i centrum, utifrån dennes förutsättningar och förmågor. Personalens förhållningssätt gentemot arbetet med och för arbetstagarna har även varit i fokus. Följande frågeställningar har fungerat som hjälp vid strävandet efter att uppnå syftet: • Vad innebär det för personalen att sätta varje enskild arbetstagares bästa i centrum och vilka arbetsmetoder använder de för detta? • Hur arbetar personalen utifrån varje enskild arbetstagares förutsättningar och förmågor? • Vilket/vilka förhållningssätt till arbetet med och för arbetstagarna finns hos personalen? Vi har använt oss utav en kvalitativ metodstrategi vid genomförandet av denna uppsats. Empirin har samlats in genom åtta intervjuer med personal från den undersökta stadsdelens dagliga verksamhet. Som analysredskap har vi använt oss av följande teorier och teoretiska begrepp för att lyfta fram olika aspekter och belysningspunkter i vårt insamlande material: Salutogent perspektiv & KASAM; Beroende, Autonomi & Självbestämmande; Bemötande samt olika former av socialt stöd. Även tidigare forskning inom området daglig verksamhet och arbete för personer med funktionshinder samt tidigare forskning om bemötande och omsorgsarbete, har använts som analysredskap i uppsatsen. Resultaten visar att arbetet med varje enskild arbetstagares bästa i centrum, för personalen bland annat innebär att bemöta och utforma aktiviteter utifrån varje enskild arbetstagares förutsättningar och förmågor. Arbetsuppgifterna ska vara meningsfulla samt ska de syfta till att utveckla förmågor eller åtminstone bibehålla de förmågor en arbetstagare har. Personal anser att arbetstagaren i så stor utsträckning som möjligt ska vara delaktig vid utformning samt vid val av aktiviteter och arbetsuppgifter. Det framkommer dock att personal ibland bestämmer åt den enskilde vad som är dennes bästa. Personal pratar om att de får ge olika former av stöd utifrån den enskilde arbetstagarens behov och förutsättningar. Förhållningssätt som kunnat utläsas från personalen är bland annat att de anser att man ska bemöta den enskilde arbetstagaren med respekt och att vara lyhörd. Arbetstagaren ska komma i första hand i alla lägen. Det finns vissa faktorer som begränsar personalens arbete med arbetstagarens bästa i centrum. Det handlar bland annat om brist på tid, avsaknad av hjälpmedel, lokaler som inte är anpassade efter målgruppen samt begränsad bakgrundsinformation från LSS-handläggare. Det framkommer även att stadsdelens ekonomi och resurser styr mycket.Item Finita elementmetoden för Schrödingerekvationen med FEniCS(2016-06-28) Rosander, Petter; Österbacka, Nicklas; Samuelsson, Anna; University of Gothenburg/Department of Mathematical Science; Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperRapporten beskriver ett projekt som utförts på Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet med uppgift att lösa Schrödingerekvationen i programvaran FEniCS som använder sig av finita elementmetoden. Schrödingerekvationen är en kvantmekanisk differentialekvation som beskriver små fysikaliska system som inte går att lösa inom den klassiska fysikens ramar. Det fysikaliska system som valts att betrakta är en väteatom. Förutom projektets utförande och resultat beskrivs även den finita elementmetoden i rapporten. De numeriska resultat som beräknats med FEniCS har jämförts med analytiska sådana och egenvärdeskonvergenser har studerats. För rimliga resultat krävs långa beräkningstider och datorkraft utöver en persondators, vilket göra att finita elementmetoden kanske inte är den mest optimala metoden för att lösa Schrödingerekvationen, även om rimliga resultat kan erhållas.Item Föräldrasamverkan i förskolan En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på föräldrarsamverkan(2007) Lundström, Pia; Samuelsson, Anna; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen1. Vilken innebörd lägger verksamma inom förskolan i begreppet föräldrasamverkan? . Ser verksamma inom förskolan föräldrasamverkan som något betydelsefullt för verksamheten? 3. Vad ser verksamma inom förskolan för hinder när det gäller utformandet av en fungerande föräldrasamverkan? Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie, där vi har intervjuat pedagoger inom förskolan om deras syn på föräldrasamverkan. Frågorna har varit öppna till sin karaktär och intervjuerna spelades in på band för att sedan transkriberas. Därefter analyserade och tolkade vi intervjusvaren. Intervjuerna kategoriserades utifrån våra frågeställningar. Resultat: Vår studie visar att pedagogerna menar att föräldrasamverkan kan betyda olika former av föräldrakontakt, föräldrainflytande och föräldramedverkan. Beroende på vilken form man talade om såg man föräldrasamverkan som mer eller mindre betydelsefullt. Pedagogerna såg föräldrakontakten som den viktigaste formen. En tydlig gräns sattes upp för hur långt föräldrarnas inflytande fick lov att sträcka sig. Främsta hindret för en fungerande samverkan menade pedagogerna låg hos föräldrarna och deras brist på tid. Resultatet från vår studie stämmer in på tidigare forskning som visar att det kan finnas en konflikt mellan vad pedagogerna menar är förskolans mål och uppdrag, och vad föräldrarna förväntar sig av förskolan. Men vi har också sett att pedagogerna försöker hitta vägar för att komma runt de hinder som finns.Item De ska med pÃ¥ tÃ¥get(2010) Samuelsson, Anna; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning Syftet med min studie är att redogöra för hur pedagoger och rektorer använder sig av begreppen delaktighet och inflytande samt hur de arbetar för att åstadkomma detta. Med min studie vill jag belysa hur pedagoger och rektorer kan tänka kring begreppen delaktighet och inflytande. Hur kan man arbeta för att öka detta för barnen i undervisningen? Genom att intervjua rektorer och pedagoger på två skolor i en närliggande kommun till Göteborg vill jag jämföra och se hur de tänker kring dessa frågor. Intervjuerna har spelats in och sammanställts i en resultatdel. I resultaten har jag bl. a. kommit fram till synen på begreppen delaktighet och inflytande till stor del handlar om att eleverna får vara med och välja samt påverka genom att bestämma. Det kan t.ex. handla om att elever inom en viss ram får välja vad de vill arbeta. I min studie har jag även kommit fram till att barnen får vara med och påverka det mesta i deras skolvardag som berör undervisning såsom miljön. Min tanke är att man skall kunna ta tillvara på barns tankar och försöka implementera deras synsätt i undervisningen. Dock var det endast rektorn på Fantasiskolan som höll med. och såg detta som ytterligare ett sätt att arbeta med att skapa delaktighet och inflytande. Resultatets betydelse för läraryrket handlar om att det är bra att vara medveten om hur du ser på barn. Hur gör jag i min undervisning och vad ligger till grund för det? Viktigt är här att få upp synen på sig själv och sitt handlande för att kunna göra en förändring i ens arbete. En central del i mitt arbete blir koppling mellan bra pedagogik, delaktighet samt barns rättigheter. För att skapa ett meningsfullt lärande är det av stor vikt att tänka på vilken pedagogik du använder dig utav samt hur du genom den gör barn delaktiga och medvetna om sina rättigheter.