Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Samuelsson, Marie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Går det att säkerställa ljudmiljön i en träningslokal? - en studie om ljudnivåövervakare på träningslokaler i Göteborg
    (2009-02-03T12:00:47Z) Ek, Pia; Samuelsson, Marie; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    In Sweden, exercise takes a great part in people’s lives. Health and a good conditioned body go hand in hand. Many Swedes exercise in groups, with aerobics or a similar form of workout at a training facility. A regular workout lasts for about an hour and is accompanied by music. There are national sound level recommendations that shall be used to prevent the participants from developing hearing disorders when exercising in these types of premises. Our study investigates if there are differences in sound levels where there is a sound-level-monitor (SoundEar) in use or not. We have also looked upon attitudes concerning the use of music as a “work tool” and the sound environment by interviewing responsible persons at the training facility. We found no significant difference in sound levels between the two groups. The sound levels presented were below the threshold value, but results show that it is a risky environment for the instructors.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Utbildning – men sen då?
    (2009-01-07T10:17:56Z) Einarsson, Åsa; Samuelsson, Marie; Göteborg University/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor; Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor
    Bakgrund Denna undersökning är en del i utvärderingen av en utbildningssatsning, HOVIK – hot och våld i Kriminalvården, som Kriminalvården genomfört under 2007. Målet var att skapa en bättre arbetsmiljö genom att förebygga hot- och våldssituationer och därigenom minska sjukskrivningstalen. Utbildningen innehöll självskydd (nedläggningsteknik) och ”Vardagssamtal”, vilket består av de tre olika samtalsstilarna lyssna, instruera och vägleda. Dessa samtalsstilar är ett verktyg för kriminalvårdarna att använda i de samtal de dagligen har med klienterna. Syfte Vi vill i denna uppsats studera effekterna av en utbildningssatsning, HOVIK, som genomförts inom Kriminalvården. Genom att intervjua kriminalvårdare vill vi ta del av deras upplevelser av utbildningen och sedan tolka dessa med hjälp av olika teorier och perspektiv på lärande. Vi vill studera om kriminalvårdarna lär av varandra i det dagliga arbetet och i så fall hur. Ett annat fokus för undersökningen är att studera vad som krävs, dels av kriminalvårdarna själva men också för att HOVIK-utbildningen ska leva vidare och ge effekter i det dagliga arbetet. Metod Semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta kriminalvårdare från två olika enheter. För att försöka förstå vårt resultat och kunna sätta det i ett större sammanhang analyserades resultatet utifrån inläst litteratur kring olika synsätt och perspektiv på lärande. Resultat Resultatet visar att kriminalvårdarna kontinuerligt diskuterar, reflekterar och utbyter erfarenheter med varandra i arbetslaget. Härigenom upplever kriminalvårdarna att de lär av varandra. Detta lärande förstår vi som ett kollektivt lärande där kriminalvårdarna utvecklar gemensamma handlingsstrategier. Inställning till och utbyte av utbildningen skilde sig mellan de olika enheterna. En förklaring till denna skillnad kan vara de uppföljningsträffar som den ena enheten kommit igång med. Utrymme för diskussion och reflektion är viktigt för att en utbildning ska fortleva och HOVIK-träffarna är ett redskap som möjliggör detta.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement