Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Sas, Futoun"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    GENERATIV AI OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE: En kvalitativ studie om hur AI kan stödja livslångt lärande inom HR i svenska organisationer
    (2025-06-18) Sas, Futoun; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information Technology
    Denna studie undersöker hur generativ AI (GAI) används inom HR i svenska organisationer med särskilt fokus på kompetensutveckling (upskilling) och livslångt lärande. Genom kvalitativa intervjuer med fem HR-personal undersöks hur GAI uppfattas och implementeras i olika organisatoriska sammanhang. Resultaten visar att GAI betraktas som ett effektivt verktyg för att stödja livslångt lärande och förbättra HR:s strategiska roll. Samtidigt identifieras utmaningar relaterade till teknisk infrastruktur, kunskapsbrist och förändringsmotstånd. Studien bekräftar att GAI inte är avsett att ersätta mänskliga roller utan snarare förstärka och komplettera dem. Skillnader i AI-mognad mellan organisationerna pekar på att graden av GAIimplementering beror mer på ledarskapets strategiska inriktning och organisationskultur än på organisationens storlek eller sektor. Studien bidrar med konkreta exempel på hur GAI kan användas för att främja individanpassad kompetensutveckling, effektivisera HR-processer och stödja förändringsledning. Den lyfter även fram vikten av etisk tillämpning och digital inkludering som centrala aspekter vid AI-implementering i arbetslivet. Genom att belysa HR-professionellas perspektiv tillför studien ett praktiskt och kontextspecifikt bidrag till forskningen om GAI och lärande i svenska organisationer. Framtida studier bör undersöka hur GAI påverkar läranderesultat och organisationsutveckling över tid samt hur GAI påverkar affärsresultat och hur man motverkar bias och ojämlikhet i AI-drivna HR-processer för att främja digital inkludering i olika typer av organisationer.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback