Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Simonsson, Rebecka"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    KOMMUNIKATION OCH STRESS - EN STUDIE OM FÖRMÅNSSYSTEMET INOM SJUKVÅRDEN
    (2016-01-05) Simonsson, Rebecka; Andersson, Louise; Göteborg University/Department of Sociology
    Syftet med vår uppsats är att undersöka uppfattningar och tolkningar hos sjuksköterskor och undersköterskor gällande förmånssystemet på ett sjukhus inom offentlig sektor. Med hjälp av intervjuer ska vi se om det är på grund av bristen av kommunikation som inte förmånnsystemet utnyttjas samt kunna sänka den upplevda stressen genom förmånssystemet. Vidare vill vi även se över förmånssystemet och undersöka utvecklingsmöjligheterna.Vår studie genomförs på avdelning X på ett sjukhus inom offentlig sektor. Tidigare forskning kring förmånssystem är begränsat och vi har därför koncentrerat oss på studier med liknande innebörd som exempelvis belöningssystem. Vidare så har vi identifierat teorier och tidigare forskning som påverkar upplevelsen av förmånssystemet. Vi har använt oss av det konceptuella ramverket arbetstillfredställelse som vi anser leder till välmående som förklaras ytterligare i ERI-modellen och detta fungerar endast i praktiken genom tydlig kommunikation mellan alla involverade parter. Vi blandar i teoriavsnittet teori, konceptuella ramverk samt tidigare forskning då dessa är tätt sammankopplade. Denna uppsats har en kvalitativ ansats där vi först genomförde semi-strukturerade intervjuer med en Hr-strateg och en Hr- specialist för att få underlag för hur organisationen tolkar och upplever förmånssystemet. Därefter genomfördes semi-strukturerade intervjuer med tre undersköterskor och tre sjuksköterskor på avdelning X för att se hur de tolkar och upplever förmånssystemet. Empirin har kodats, tematiserats och analyserats utifrån medarbetarnas tolkningar och uppfattningar. I resultatet ser vi stora skillnader mellan organisationen och medarbetarnas tolkningar och hur de upplever förmånssystemet på arbetsplatsen. Organisationen har en uppfattning om att medarbetarna har en tydlig bild över vart information finns att tillgå och vad som ingår i förmånssystemet, vilket är en uppfattning som inte stämmer överens med medarbetarnas upplevelse. Resultatet visar även att det krävs goda arbetsförhållanden och bra kommunikation för att de anställda ska kunna och vilja använda förmånssystemet som det är tänkt att nyttjas. I diskussionen presenterar vi bl.a att medarbetarna har svårt att se fördelarna med ett förmånssystem då de basala behoven inte är tillfredställda, med exempelvis stress som en faktor som påverkar välmåendet negativt. Vi diskuterar informations- och kommunikationskanaler samt intern marknadsföring som ett sätt att nå ut med förmånssystemet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Patienters upplevelse av självbestämmande - vid avancerad cancersjukdom i den tidiga fasen av palliativ vård
    (2023-03-30) Dagobert, Annelie; Simonsson, Rebecka; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Patienter med avancerad cancersjukdom har allt längre överlevnad till följd av utvecklade onkologiska behandlingsalternativ. Detta medför allt längre period som patienten lever med en livshotande diagnos och de biverkningar och existentiella behov som följer på behandling som inte syftar till att bota. Att som patient få vara delaktig i beslut angående sin vård och behandling ligger till grund för personcentrerad vård. Ett personcentrerat förhållningssätt kan bidra till att patientens behov av stöd och information kan tillgodoses på ett strukturerat och involverande sätt. Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva patienters upplevelse av självbestämmande vid avancerad cancersjukdom under den tidiga fasen av palliativ vård. Metod: En litteraturstudie baserad på Bettany-Saltikov och McSherry metod. Data samlades in från tre databaser, Cinahl, PubMed och PsycInfo, för åren 2017–2022. Analysen omfattade 14 artiklar. Resultat: Patienter upplever självbestämmande som ett sätt att uppnå kontroll över sin situation. Det framkommer att olika sätt att uppnå kontroll används av patienter. Vissa vill själva ta sina beslut, andra med hjälp av närstående eller vårdpersonal medan vissa upplever att de inte har några val eller tas ifrån möjligheten att själva välja. Oavsett önskan om hur kontroll ska uppnås framkommer det att patienter är i behov av stöd under sin beslutsprocess och att de efterfrågar mer information från vården för att kunna ta välgrundade beslut. Slutsats: För att ge stöd till patienter i deras självbestämmande behöver vårdpersonal arbeta utifrån ett personcentrerat förhållningssätt. Detta för att ta tillgodose det varierande behov av stöd patienter uttrycker för att kunna ta beslut om sin vård och behandling. Vården behöver tillräcklig kompetens i form av specialistsjuksköterskor i onkologisk vård såväl som läkare insatta i personcentrerat förhållningssätt.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback