Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Snygg, Lovisa"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att förändra och förgöra. En undersökning om relationen mellan arkeologin och det samiska kulturarvet
    (2023-01-24) Snygg, Lovisa; University of Gothenburg / Department of Historical Studies; Göteborgs universitet / Institutionen för historiska studier
    To change and dismantle: the relationship between archaeology and Sámi culture. This paper will discuss the power archaeology holds over the history written about a cultural heritage. The purpose of the essay is to highlight the subordinate role of Sámi culture in Swedish society. The goal is therefore to describe how archeological practice and the Swedish colonization of Sápmi changed the development of Sámi culture. Thus is the aim of this essay to investigate whether archaeology can be used to help form or ruin a cultural heritage. This essay has discovered that archaeology still does not truly know how to take Sámi cultural heritage into consideration in its work, and are therefore still painting a false picture about the history of the Sámi culture.
  • No Thumbnail Available
    Item
    "Vad f*n har jag valt för utbildning?" – en kvalitativ undersökning om kulturstudenters relation till sina studier
    (2024-02-06) Snygg, Lovisa; University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper
    När jag påbörjade mina studier på kandidatprogrammet Kultur drog jag mig för att svara på frågor om vad jag gör om dagarna. Jag märkte att jag skämdes till följd av mitt studieval. Jag tyckte det var svårt att bemöta det ifrågasättande och den oförståelse som jag upplevde att folk i min omgivning mötte mig med. ”Vadå Kultur? Vilken? Eller va?” och ”Jaha… och vad ska du jobba med hade du tänkt?” var frågor som jag ofta tvingades svara på. Speciellt svårt tyckte jag att det var att bemöta frågorna eftersom att jag inte heller hade något svar. Så jag försökte le och svarade undflyende att jag visste att valet var konstigt men att det åtminstone var kul! Mina tankar väckte frågor. Jag ville veta om andra upplevt det på samma sätt som jag själv, eller om det fanns andra narrativ bland mina före detta kurskamrater. Den konkreta idéen till uppsatsen formulerades dock efter ett samtal med programstudenter där de berättade om ångesten de hade inför framtiden. Jag fick således klart för mig att jag inte var ensam om att bära runt på oron. Gemensamt började vi spekulera kring varför vi mår som vi gör, och jag tog på mig uppdraget att gå djupare in på frågan. Det finns humanistiska ämnen som har en tydlig koppling till arbetsmarknaden, kulturvetenskap är inte en av dem. I stället framhäver de olika universiteten som erbjuder humanistiska studier att det är de kritiska perspektiv som lärs ut under kurserna som ger fördelar i yrkeslivet (se Göteborgs Universitet 2023). I uppsatsen ämnar jag dock inte diskutera huruvida humaniora gör nytta i samhället eller ej, den frågan är redan tillräckligt omdiskuterad – vilket också märks i den kommande forskningsöversikten. I stället ska jag diskutera hur debatterna om humanioras syfte faktiskt påverkar dem som är nya till ämnet. Hur känner studenterna inför sin framtid? Individer är blott ett resultat av sin samtid och därför ville jag intervjua studenter på Kandidatprogrammet Kultur (som i texten benämns Kulturprogrammet) vid Göteborgs universitet om deras mående, framtidstro och förväntningar. I dag är jag inte längre en student till programmet, utan läser i stället en sista fristående kurs i Kulturanalys. Detta möjliggjorde att jag till uppsatsen kunde intervjua före detta kurskamrater om deras mående kopplat till sina studier.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback