Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Soriano Dominguez, Ester"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kommunikationen mellan hem och skola samt dess påverkan på högstadieelever – Utifrån lärares perspektiv på en mångkulturell skola
    (2024-06-14) Soriano Dominguez, Ester; Nader, Ramya; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
    Syftet med denna studie är att undersöka kommunikationen mellan lärare och vårdnadshavare på en mångkulturell skola och hur lärarna uppfattar att detta påverkar eleverna. Detta kommer att undersökas utifrån åtta högstadielärares perspektiv som, i kontrast till vårdnadshavare, kommunicerar och har kontakt med flera vårdnadshavare samt har en bredare överblick över eleverna. Syftet konkretiseras genom följande frågeställningar: 1. Vilka möjligheter och hinder finns i kommunikationen mellan lärare och vårdnadshavare på en mångkulturell skola? 2. Hur uppfattar lärarna att detta påverkar eleverna? För att besvara frågeställningen genomfördes en kvalitativ undersökning där åtta högstadielärare som arbetar på en mångkulturell skola blev intervjuade individuellt. Dessa intervjuer spelades in, transkriberades och därefter kategoriserades med hjälp av en tematisk analysmetod som var i linje med studiens övergripande syfte. Det insamlade materialet analyserades och diskuterades i förhållande till tidigare forskning och begrepp. Resultaten betonade vikten av interkulturellt förhållningssätt hos lärare för att skapa en inkluderande miljö som främjar ömsesidig förståelse och respekt. Socioekonomiska faktorer, språkbrister och kulturella skillnader framstod som bidragande faktorer till vårdnadshavares bristande engagemang i barnens skolgång. Denna brist på engagemang, oavsett dess orsaker, visade sig ha en betydande påverkan på elevernas skolresultat, beteende och attityd gentemot skolan. För att stödja lärarnas arbete krävs en utbildning angående interkulturella förhållningssätt och kommunikation gentemot vårdnadshavare. Samtliga lärare framhöll vikten av ett ökat samarbete mellan hem och skola för att främja elevernas utveckling och lärande.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback