Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Sparredal, Ulf"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Det är alldeles för svårt” – vuxna andraspråkselever och yrkeslärare läser samt reflekterar över innehållet i en lärobok i kursen Omvårdnad 1
    (2023-09-11) Sparredal, Ulf; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    I denna uppsats presenteras en studie av utmaningar som vuxna andraspråkselever som läser en yrkesutbildning inom den kommunala vuxenutbildningen möter när de läser texter i en lärobok i ämnet Omvårdnad 1. Lärobokstexterna undersöks med en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder där de senare består i att vuxna andraspråkselever som studerar vård- och omsorgsprogrammets kurser inom kommunal vuxenutbildning läser, gör markeringar i och kommenterar på två texter i läroboken. Yrkeslärare med antingen svenska som förstaspråk och svenska som andraspråk som arbetar med vård- och omsorgsprogrammets kurser inom komvux gör motsvarande uppgift. Syftet är att få en bild av vad vuxna andraspråkselever upplever som utmanande i lärobokens texter och av vilka insikter yrkeslärare som möter vuxna andraspråkselever på väg mot undersköterskeexamen har i vuxna andraspråkselevers möten med skolans texter. Resultatet av studien visar att skolspråket som beskrivits som utmanande inom framför allt naturorienterande- och samhällsorienterande ämnen även i yrkesprogrammens läroböcker vållar problem för vuxna andraspråksinlärare. Resultatet visar också att yrkeslärare är skickliga på att förutse vad som vållar vuxna andraspråkselever svårigheter när de läser lärobokstexter men att de samtidigt inte har insikter i vad utmaningarna består av. En viktig slutsats är också att yrkeslärare med svenska som andraspråk har viktiga perspektiv på lärobokstexterna som yrkeslärare med svenska som förstaspråk saknar.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kungens män - En studie av hur maskulinitet representeras i King magazine
    (2012-08-23) Sparredal, Ulf; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political Science
    Bakgrund: Forskning på maskuliniteter har under senare år kommit att öka i omfattning. Likaså forskning på livsstilsmedia. Men forskning på förhållandet mellan maskulinitet och livsstilsmedia har ännu inte undersökts i en svensk kontext. Syfte: Att undersöka hur maskulinitet representeras i det svenska livsstilsmagasinet King magazine. Metod: Kvalitativ innehållsanalys, ECA. Resultat: Maskulinitet i King Magazine är komplext och utgörs av flera olika maskuliniteter. Beroende på hur man uppfattar livsstilsmagasin och deras roll i unga mäns identitetsskapande får detta olika konsekvenser för hur maskulinitet i King magazine betraktas.
  • No Thumbnail Available
    Item
    På tal om muslimer. En intervjustudie av gymnasieelevers tal om muslimer i årskurs två och tre på transportprogrammet i Göteborg
    (2012-08-16) Sparredal, Ulf; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion
    Denna uppsats fördjupar förståelsen för intolerans mot personer med muslimsk kulturell och/eller religiös tillhörighet eller bakgrund, islamofobi, med hjälp av frågeställningen: Hur talar elever på transportprogrammet i årskurs två och tre på en gymnasieskola i Göteborg om muslimer? Undersökningen som genomförts är av kvalitativ karaktär och materialet har samlats in genom fokusgruppintervjuer där sammanlagt 16 elever deltagit fördelat på fyra grupper. Resultatet visar att eleverna saknar grundläggande kunskaper om islam och om muslimskt religiöst liv. Däremot har de kunskaper kring kulturella dimensioner av muslimsk kulturell och/eller religiös tillhörighet eller bakgrund. Vidare framkommer i resultatet att de intervjuade eleverna i sitt tal gör alla så kallade invandrare till muslimer. Enligt eleverna lever och i viss mån kommer muslimer till bland annat Sverige från Mellanöstern. Eleverna skapar även kvinnan som symbol för personer som de uppfattar som muslimer. På henne projiceras patriarkala strukturer så väl som valt utanförskap, detta genom brukat av olika former av huvudduk. Speciellt heltäckande klädsel väcker anstöt. För skolan är resultatet relevant genom att det visar på hur den konkret kan motverka islamofobi i det vardagliga arbetet. Det är också relevant för lärare i religionskunskapsämnet då det visar på hur eleverna förstår personer som de uppfattar som muslimer, vilka kunskaper om de har om islam och muslimskt religiöst liv.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Vad pratar du om? En studie av språkideologier manifesterade i sex flerspråkiga gymnasielevers tal om språk
    (2018-07-04) Sparredal, Ulf; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    I den föreliggande uppsatsen presenteras en studie vars syfte är att undersöka vissa samhälleliga värderingar om språk vilka tar sig uttryck i sex flerspråkiga gymnasieelevers tal. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågeställning: vilka språkideologier manifesterar sig i talet hos sex flerspråkiga gymnasieelever på en gymnasieskola i Göteborg när de talar om språk. Begreppet språkideologi, vilket presenteras närmare i uppsatsens teorikapitel, förstås i uppsatsen som länkar skapade av talare mellan värderingar och språk, alltså hur värderingar uttrycks genom vad man säger – och inte säger – om språk. För att besvara studiens frågeställning och därmed syfte har ett material bestående av sex inspelade samtal samt sex språkporträtt samlats in. De inspelade samtalen har transkriberats och delar av transkriptionerna presenteras i uppsatsen som excerpter vilka tillsammans med de insamlade språkporträtten ligger till grund för studiens analys och slutsatser. Resultatet av studien visar att de sex flerspråkiga gymnasieelever som kommer till tals i studien skapar ett antal länkar mellan språk och värderingar i sitt tal, bland annat mellan svenska och dess gångbarhet i Sverige, mellan engelska och dess gångbarhet internationellt och mellan andra språk så som somaliska, igbo, dari med flera och dess icke–gångbarhet utanför primärgruppen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback