Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Stenberg, Johanna"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Man jämför inte äpplen med äpplen heller” En intervjustudie om mindre kommuners resursfördelning till grundskolan
    (2015) Axelsson, Hanna; Stenberg, Johanna; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Sammanfattning Studiens syfte är att belysa hur lokalpolitiker och kommunala tjänstemän i några kommuner med färre än 5 000 invånare tolkar och tillämpar de delar av skollagen som rör kommuners resursfördelning och skolans likvärdighet. Materialet är insamlat från fyra intervjuer med sammanlagt sex respondenter varav en av respondenterna är lokalpolitiker och de övriga är kommunala tjänstemän. Samtliga kommuner har mindre än 5 000 invånare. Eftersom skolans ekonomiska styrning är det styrmedel som kommunerna själva har direkt inflytande över sedan skolans decentralisering under 1990-talet har vi valt att fokusera på kommuners resursfördelningsmodeller. Resultatet visar att respondenterna tolkar skollagens kriterier på skilda sätt, vad som ingår i grundbeloppet och i tilläggsbeloppen varierar mellan de olika kommunerna. Även sättet att arbeta med en likvärdig utbildning skiljer kommunerna åt i vissa hänseenden men samtliga arbetar för att öka likvärdigheten inom kommunen. Studien får som didaktisk konsekvens för vårt kommande yrkesliv en större förståelse för den administration som ligger bakom det arbete lärare utför i klassrummen och tillsammans med eleverna. Vilka ramar och förutsättningar som ges av huvudmannen är avgörande för lärarens förutsättningar att kunna ge samtliga elever den utbildning de har rätt till, oavsett var i landet man geografiskt hör hemma.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback