Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Stenmark, Julia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Länge leve möblerna - En kvalitativ studie om hur den svenska möbelbranschen arbetar med strategier för cirkulära affärsmodeller
    (2020-07-01) Ekman, Ebba; Stenmark, Julia; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund: Den linjära ekonomin, som präglat hela industrialiseringen av samhället, är inte längre hållbar och en övergång till en cirkulär ekonomi är därför högst nödvändigt för att kunna minska koldioxidutsläppen och miljöpåverkan. Den svenska möbelbranschen har länge präglats av den linjära ekonomin, där möbler produceras, konsumeras och slängs. En omställning krävs, särskilt eftersom branschens omfattning fortfarande växer. Vidare krävs det att förändringen görs på en nivå som rör affärsmodeller. Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för hur den svenska möbelbranschen arbetar med strategier för cirkulära affärsmodeller, samt vilka utmaningar som finns i omställningen till en cirkulär ekonomi. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie med en abduktiv ansats. Den teoretiska utgångspunkten bygger på tidigare forskning inom ämnet, samt teorier hämtade från av böcker och vetenskapliga artiklar. Den primära datans empiriska material består av två semistrukturerade intervjuer, med projektledaren för RISE-projektet Affärsmodellinnovation för cirkulära möbelflöden samt Kinnarps hållbarhetschef. Detta kompletteras med RISEprojektets rapporter. Resultat och Slutsats: Den svenska möbelbranschen är fortfarande övervägande linjär, men företagen tillämpar cirkulära principer som kan kopplas till teorierna för en cirkulär ekonomi. Strategier för att förlänga livet på både produkter och material är en av de cirkulära grundprinciperna, liksom tjänster där kunden betalar för användningen snarare än den fysiska produkten. För att nå en cirkulär ekonomi krävs arbete både internt och externt, där det idag finns ett flertal utmaningar i den svenska möbelbranschen. De största utmaningarna rör företagets värdekedja, marknadsdialogen samt spårbarheten av produkter och material.
  • No Thumbnail Available
    Item
    When second time’s a charm - Exploring consumers’ temporal experiences within second-hand fashion shopping
    (2023-07-03) Stenmark, Julia; Urda, Klaudia; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    Second-hand fashion has emerged as a more sustainable way of shopping, promoting the circular economy while offering unique styles for a cheaper price. Although consumers generally express a willingness to adopt a more sustainable fashion consumption, this is not mirrored in their actual engagement in second-hand fashion shopping. While many people enjoy the second-hand shopping experience, the practice often implies a difficult search process which requires time and great engagement. Drawing upon the practice theory perspective and by investigating the five practice elements (i.e., material set-up, bodily skills and routines, teleoaffective structures, rules and cultural understandings) within second-hand fashion stores, this study aims at examining how temporal experiences are constructed while exploring how the elements constitute positive and negative customer experiences. This knowledge helps to explain what can be done to increase the attractiveness for second-hand fashion shopping and thereby fuel a shift towards more sustainable fashion consumption. Through 15 in-depth interviews and 4 shop-alongs, the findings show various element configurations that are combined into two types of practices, slow and fast second-hand fashion shopping, which are mostly characterized based on their level of acceptance towards the physical store environment. Findings particularly show that the consumers’ temporal experiences are especially affected by the configurations of the material set-up, which outlines the possibility of creating more attractive second-hand stores in the future. By theoretically combining customer experience research with practice theory, this research contributes with a deeper understanding of how circular offerings within the fashion industry are practically constructed and experienced by consumers, thus filling the gap in consumer behavior literature and providing insights for managers in the second-hand retail sector.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback