Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Strand, Matilda"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Den jämställda, icke-diskriminerade förskolan och dess pedagogiska ledare En kvalitativ intervjustudie om rektorers tal om och konstruktioner av arbete med jämställdhet och likabehandling i förskolan
    (2021-09-23) Strand, Matilda; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Syfte: Syftet med föreliggande studie är att granska rektorers tal om och konstruktioner av jämställdhet och likabehandling, det utförda praktiska arbetet samt vilka likheter och skillnader som blev synliga i dessa utsagor för att få syn på återkommande representationer av problem. Teori: Det teoretiska ramverk som omgärdar studiens är feministisk poststrukturalism, intersektionalitet och diskursanalys med fokus på makt och språket som handlande verktyg. Metod: Studien en kvalitativ intervjustudie och det empiriska materialet har samlats in genom digitala intervjuer med rektorer yrkesverksamma i olika stadsdelar i en av Sveriges största städer. Efter att materialet transkriberats genomfördes analys inspirerad av What’s the problem represented to be med avsikt att detektera återkommande problem som konstrueras av det rektorerna berättar om arbete med jämställdhet och likabehandling i intervjuerna. Resultat: Av rektorernas tal om likabehandling och jämställdhet framkom det av analysen fem återkommande problemrepresentationer: svårigheter att sätta ord på innebörden av begreppen jämställdhet och likabehandling, det praktiska arbetets komplexitet, jämförelser som gjordes med andras verksamheters praktiska arbete, den pedagogiska personalens kunskap om jämställdhet och likabehandling samt vårdnadshavares inställning till detsamma. Studien synliggör de potentiella problem rektorer lägger i jämställdhets- och likabehandlingsbegreppen samt det praktiska arbete som fokuserar ämnena. Det som framgår av studien är att det i rektorers tal om likabehandling och jämställdhet ryms varierad förståelse, utrymme för tolkning och jämförelser samt betoning av ansvarsförskjutning från rektor till pedagoger och vårdnadshavare.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt
    (2020-07-03) Strand, Matilda; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan på många sätt unik och dess arbete med jämställdhet är en av anledningarna till det. I den här systematiska forskningsöversikten kommer det pedagogiska forskningsfältet att undersökas i hopp om att finna vetenskapliga texter som berör just pedagogiskt arbete med jämställdhetsfrågor. Fokus i analysen kommer även ligga på vems perspektiv som får synas. Syftet med översikten är en vilja att urskilja vad som berättas och samtidigt inte berättas om det jämställdhetspedagogiska arbetet. Samtidigt finns en förhoppning om att komma närmare diskussionen om likvärdighet och kvalité inom yngre barns pedagogiska utbildning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement