Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Sunnerstam, Maria"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet 2019–2021. Slutrapport.
    (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), 2022-03-21) University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Sunnerstam, Maria
    Projektet DigiKomp (Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet) har under tre år arbetat universitetsövergripande och med stark verksamhetsförankring för att genom erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling öka lärares generella medvetenhet om, och kompetensnivå inom, pedagogisk digital kompetens. Nätverkets arbetsgrupp har på olika sätt verkat inom sina respektive institutioner och fakulteter för att med konkreta insatser bidra till att diskutera och utveckla lärares digitala kompetens inom undervisningen. Arbetet har genomförts på olika nivåer. Rent praktiskt har ett antal universitetsgemensamma resurser för lärares kompetensutveckling tagits fram. Som exempel kan nämnas universitetsgemensamt studentresponsverktyg, resursmaterial för lärare om ALC-salar och aktivt lärande, webbsidor om upphovsrätt, en rapport om interaktiva skärmar. Seminarier, presentationer, workshoppar och webbinarier har arrangerats och genomförts med deltagare från olika institutioner och ämnesområden. Inledningsvis låg mycket av projektets fokus på att ge lärare stöd i användningen av den nya lärplattformen Canvas. Senare, i samband med Covid-19 pandemin, tog DigiKomp ett aktivt ansvar i att stödja verksamheten i arbetet med omställningen till distansarbete och onlinebaserad undervisning. Utlysningar av medel för kursutveckling och lokalutveckling har genomförts och följts upp med rapporter som publicerats så att fler kan ta del av erfarenheter som dragits. Under konferensen GU Online 2020, presenterades och diskuterades ett stort antal utvecklingsprojekt vid separata seminarier. Det verktyg för studentrespons (Mentimeter) som infördes på prov av projektet, fick snabbt ett stort antal användare i verksamheten. En utredning om lärares behov av AV-support kvällstid har också genomförts. På en mer övergripande nivå har arbetsgruppen med tiden kommit att fungera som ett nätverk där lärare delat med sig av erfarenheter från sina respektive institutioner och fakulteter och där nätverket kunnat dra nytta av sin bredd genom möjligheter till vägledning, goda råd och handfasta tips om vilka olika expertisområden och resurser som finns inom universitetet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    GUL-användning och behov av digitala verktyg
    (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-10-15) Sunnerstam, Maria; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).
    Lärplattformen GUL breddinfördes inom Göteborgs universitet i januari 2009. Ansvar för förvaltning och utveckling av lärplattformen har fram till årsskiftet 2013/2014 legat inom Utbildningsenheten men ligger idag vid PIL-enheten. Rapportens syfte är att presentera hur GUL, och dess specifika funktioner, används inom Göteborgs universitet samt hur behov av fortsatt utveckling ser ut. En ambition har varit att även fånga upp generella synpunkter och idéer om nätburen undervisning och vilka behov som finns. Undersökningen tar också upp frågor om inställning till IT för lärande bland universitetets personal och studenter. I rapporten presenteras lärares, studenters och GUL-administratörers syn på lärplatt-formens nuvarande funktionalitet och användning. Den innehåller också en omvärlds-bevakning med nedslag i de diskussioner som pågår såväl nationellt som internationellt inom området lärplattformar, IT och lärande. I ett avslutande kapitel diskuteras förslag för fortsatt arbete med att utveckla lärplatt-formen GUL som ett stöd för IT och lärande för såväl studenter som undervisande personal. Rapporten kan användas som ett underlag inför fortsatta diskussioner och strategiska beslut i universitetsgemensamma frågor som berör IT och lärande.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Implementering av GUL.
    (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-01-15) Lundin, Johan; Sunnerstam, Maria; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)
    Rapporten syftar till att belysa införandet av Göteborgs universitets lärplattform (GUL) och utgöra underlag för diskussion och reflektion. Göteborgs universitet beslutade införa en universitetsgemensam lärplattform och upphandlade i december 2006 programmet PingPong. Studentavdelningen utsågs till systemägare och fick i uppdrag att ansvara för ett införande projekt med start januari 2007. Projektet blev försenat och kom igång våren 2008. Lärplattformen benämndes GUL - Göteborgs universitets lärplattform – och blev tillgänglig för alla lärare i november 2008 och för studenter i januari 2009. PIL-enheten och Studentavdelningen riktade i november år 2009 förfrågningar till fakulteterna om beredskapen för och behov av stöd i anslutning till implementering av lärplattformen. Resultat från uppföljningen indikerar brister vad gäller systematiskt planering av personalens kompetensutveckling inom IT-området, tillgång till stödjande organisation för studenters och personals användning av lärplattformen, framställning av material till lärplattformen samt rutiner för uppföljning och utvärdering av användning av lärplattformen. Resultat från denna uppföljning har diskuterats i PIL:s styrgrupp samt med IT-beställarrådet vid Göteborgs universitet. Vid dessa möten konstateras bl.a. att avsaknad av en gemensam hållning på fakultets- och institutionsnivå huruvida man skulle gå över till GUL eller inte, är ett av skälen till att införandet av en lärosätesgemensam lärplattform gått långsamt.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Öppna lärresurser vid Göteborgs universitet. En förstudie om delningskultur för utbildning, rekrytering och kunskapsutbyte.
    (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), 2022-03-29) University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Sunnerstam, Maria
    Sverige ligger internationellt sett steget efter i arbetet med att utveckla öppen utbildning. Under senare år har dock ökade krav på att sprida lärosätenas kunskap och forskning till en bredare allmänhet, arbetet med globala mål för hållbar utveckling samt, inte minst, satsningar på breddad rekrytering och tillgänglighet, gjort att många lärosäten genomför nya investeringar i öppna lärresurser och öppen utbildning. Vid Göteborgs universitet har ett nyligen avslutat projekt på ett konkret sätt undersökt vad arbetet med att ta fram och distribuera öppen utbildning innebär i form av ändrade arbetssätt, stöd till lärare och deltagare samt möjligheter att bidra till det livslånga lärandet. Arbetet med att ta fram öppna kurser och lärresurser har involverat ett 20-tal lärare från universitetets åtta fakultetsområden. Nio olika kurser och lärresurser utvecklades, av dem var det sex stycken som kunde publiceras för den breda allmänheten i slutet av år 2021. Trots begränsade möjligheter att sprida information och att marknadsföra resurserna har ett 100-tal deltagare tagit del av innehållet. För projektets räkning gjordes en tillfällig plattformslösning där kurser och resurser kunde publiceras. När denna plattform så småningom stängs ner kommer några av resurserna att flyttas över till andra webbplatser så att de även fortsatt är tillgängliga för den breda allmänheten. Många lärdomar och erfarenheter växer fram när lärare och stödfunktioner involveras i denna typ av utvecklingsarbete. Frågeställningar runt personuppgiftshantering, licensiering och upphovsrätt har diskuterats och resulterat i att registreringen av deltagares personuppgifter skurits ned till ett minimum och att allt material som tagits fram har licensierats med creative commons vilket säkerställer att upphovsmannen styr hur materialet får användas. Olika former och val av designlösningar har aktualiserats och utprovats; om deltagare i den framtagna resursen förväntas vara helt självgående är det svårt för studieovana deltagare att ta till sig hela innehållet. Men om lärare ska kunna följa och stötta sina kursdeltagare i kunskapsutvecklingen krävs många lärartimmar vilket i sin tur leder till höga kostnader. För att skapa samsyn runt universitetets generella hållning - och syfte - med satsningar på öppna lärresurser behöver nu ett antal inriktningsfrågor avgöras. Projektets rekommendation är att en central sammanhållande funktion inrättas som kan koordinera institutionernas arbete och även ansvara för en gemensam plattform där öppna kurser och lärresurser publiceras. Ytterligare en rekommendation är att det i första hand är lärare och institutioner och centrumbildningar med stort intresse, som bör få möjlighet att arbeta vidare med utveckling av öppna lärresurser. Att tvinga fram en utveckling som det inte finns förutsättningar för, kan snarare motverka syftet med öppna lärresurser. Sist men inte minst krävs att ledande roller på olika nivåer i verksamheten ställer sig positiva och ger sitt stöd i det fortsatta utvecklingsarbetet.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback