Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Svenningson Sjans, Emelie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gymnasieskolsköterskans omställningar under pandemin
    (2022-06-21) Svenningson Sjans, Emelie; Nolin, Rebecca; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Skolsköterskan uppdrag på gymnasiet innefattar hälsosamtal, vaccination samt hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete på individ, grupp och organisationsnivå. De arbetar tillsammans i multiprofessionella team, elevhälsoteamen. Där de tillsammans stöttar eleverna att nå utbildningens mål. Covid-19 pandemin resulterade i en skolstängning med förändrade förutsättningar för all skolans personal, inte minst eleverna. Forskning om social isolering och effekter av pandemin visar en ökad psykisk ohälsa bland unga som följd. Svenska skolsköterskor stod inför en stor utmaning. Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva skolsköterskans upplevelser av att kunna fullfölja sitt hälsofrämjande och förebyggande uppdrag under delen av pandemin då gymnasieelever hade distansundervisning. Metod: Studien har en kvalitativ metod där 11 semistrukturerade intervjuer genomfördes med skolsköterskor på gymnasieskolor. Intervjuerna transkriberades och bearbetades med en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Intervjuerna resulterade i tre kategorier med subkategorier; Skolsköterskans omställning under pandemin, distansen utmanar tillgängligheten, upplevelse att vara ensam. Skolsköterskorna beskrev nya utmaningar de ställdes inför där distansen till eleverna, kollegorna och digitala hälsosamtal var centrala. Vidare beskrev skolsköterskorna att de saknade tydliga rutiner och riktlinjer för arbetet samt erfarenheter de bär med sig för det fortsatta arbetet. Slutsats: Skolsköterskorna fick snabbt ställa om sitt arbetssätt för att kunna fortsätta bedriva hälsofrämjande och förebyggande arbete. Digitala hälsosamtal var en del av detta. Interaktionen med eleverna försvårades dock och skärmen hindrade det intima samtalet. Digitala plattformar möjliggjorde för både skolsköterskan och elevhälsoteamet att fortsätta sitt arbete. Skolsköterskorna hittade kreativa sätt att främja hälsa och vara synlig digitalt. Skolsköterskorna visade prov på den kompetens och självständighet de besitter när de axlade utmaningen till stor del på egen hand. Rektorns syn på skolsköterskans arbete visar sig vara viktig för skolsköterskan känsla av sammanhang. Rektorn har en viktigt roll för engagemanget för det hälsofrämjande arbete på skolan.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback