Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Svensson, Anne-Maj"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan
    (2013) Svensson, Anne-Maj; Steneby, Christine; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Sammanfattning Vår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget, samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att lärandet inom flera områden har förstärkts i den reviderade läroplan för förskolan. För att kunna ta reda på detta har i valt att göra djupintervjuer med sex förskollärare verksamma på två olika förskolor i olika kommuner. Intervjuerna spelades in och transkriberades. Varje intervju tog mellan 30 och 50 minuter. Det transkriberade materialet har sedan bearbetats och jämförts för att se samband, likheter och skillnader. Utifrån vårt syfte och frågeställningar valdes sedan intressanta delar ut. Materialet har analyserats och diskuterats. Utifrån vår undersökning blev det synligt att förskollärarnas syn på lärande påverkats av den reviderade läroplanen Lpfö 98/10 (Skolverket, 010) och att olika ämnesområden får stort fokus i planerade aktiviteter. Då dokumentation av barns lärande och utveckling är en del av det förändrade uppdraget visade det sig att förskollärarna talade om detta i relation till barns lärande. Utifrån betydelsen för läraryrket blir det då viktigt att synliggöra hela verksamheten och ta tillvara lärandet i alla aktiviteter så som vardagssituationer, planerade aktiviteter och lek. Fördelarna med temaarbete som metod för att skapa ett meningsfullt sammanhang för lärande är något som blir synligt genom vår undersökning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback