Browsing by Author "Svensson, Anneli"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Kan oral vitamin B12-supplementering påverka kognitiv funktion hos äldre? - en systematisk översiktsartikel(2018-06-04) Rubin, Charlotta; Svensson, Anneli; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of MedicineTitel: Kan oral vitamin B12-supplementering påverka kognitiv funktion hos äldre? - en systematisk översiktsartikel Författare: Charlotta Rubin och Anneli Svensson Handledare: Frode Slinde Examinator: Anna Winkvist Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2018-03-28 Bakgrund Med åldern ökar förekomsten av sjukdomar och bristtillstånd vilket påverkar bland annat den kognitiva funktionen. Åldrandet orsakar även förändringar i absorptionsförmåga av till exempel vitamin B12 och uppskattningsvis har 5-20 % av de äldre låga serumkoncentrationer. Syfte Syftet med föreliggande systematiska översiktsartikel var att kartlägga evidensen för om oral supplementering med vitamin B12 påverkar kognitiv funktion hos äldre jämfört med placebo. Sökväg Systematisk litteratursökning gjordes i databaserna PubMed och Scopus med sökorden “Vitamin B12”, “Cyanocobalamin”, “Cobalamin”, “Dietary supplements”, “Cognition”, “Cognitive”, “Aged” “Elderly” samt “Aged, 80 and over”. Urvalskriterier Personer ≥65 år, placebokontrollerad, oral dos ≥650 μg, RCT, vitamin B12 som enda intervention. Studier med en specifik sjukdom hos hela populationen exkluderades. Datainsamling och analys Utvalda studier granskades utifrån SBUs mall “Mall för kvalitetsgranskning av randomiserade studier”. Den sammanvägda evidensstyrkan bedömdes med mallen enligt GRADE från Dietistprogrammet, Göteborgs universitet. Resultat Två studier från två länder ingick. Populationen utgjordes av 330 personer. Supplementeringen gavs oralt som 1000 μg cyanokobalamin i 24 veckor respektive tolv månader. Resultat analyserades från snarlika ordminnestester. En av studierna visade signifikant förbättring i placebogruppen i ett av deltesterna men i övrigt påvisades ingen signifikant skillnad i de två studierna. Slutsats Den sammanvägda bedömningen visade att det finns måttlig (+++) evidensstyrka för att oral högdossupplementering med vitamin B12 inte har effekt på minnesfunktion mätt med ordminnestester hos äldre med mild eller måttlig brist. Även om studierna inte påvisade effekt på minnesfunktion kan det finnas skäl att ge supplement då brist är vanligt hos äldre. Nyckelord: Vitamin B12, kognitiv funktion, minne, äldre, oral supplementeringItem "Man kan inte förändra sig på en dag och en kväll. Men man kan leva med varandra, förstå varandra och ha kontakt med varandra". En undersökning om hur utrikesfödda kvinnor beskriver möten mellan olika kulturer delaktighet och empowerment på vägen till lönearbete(2011-11-18) Svensson, Anneli; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteUtrikesfödda som anländer till Sverige som flyktingar eller som asylsökande får lära om på nytt. Integrationen blir en del av deras vardag genom utbildning inom SFI och introduktionsprogram med samhällskunskap och kunskapsområden som är nödvändiga för att bli en del av samhället och ha möjlighet till arbete. Som arbetssökande får många av dem ändå inte jobb trots förväntningar som finns efter avslutad introduktion. Syftet är att ta reda på hur utrikesfödda kvinnor som deltar i åtgärdsprogram beskriver om sina förutsättningar att få ett jobb. Och vad de tror påverkar möjligheten att få ett jobb. Detta vill jag undersöka genom att intervjua kvinnor som deltar i arbetsmarknadsåtgärder med följande frågeställning Frågeställning Hur beskriver kvinnorna möjligheten att få ett lönearbete? Vilka svårigheter möter kvinnorna mellan olika kulturer som arbetssökande? Hur beskriver kvinnorna sitt deltagande på praktik, utbildning och arbete? Metoden bygger på sju kvalitativa intervjuer med utrikesfödda kvinnor som deltar i arbetsmarknadsåtgärder. Mötet med respondenterna har skett genom arbetsförmedling och arbetsmarknadsenhetens område kring utbildning inom SFI och introduktion. Undersökningen har både en deduktiv och en induktiv ansats. Tillsammans skapar de båda ett abduktivt förhållningssätt utifrån de teoretiska perspektiven möten mellan olika kulturer, delaktighet och empowerment samt de teman som vuxit fram utifrån respondenternas svar. Analysen har genomförts med stöd av teori begrepp empiri och teman. Tolkning av resultatet har sedan beskrivits genom de slutsatser som framkommit. Sammanfattning Undersökningens slutsats visar på att utrikesfödda kvinnor som sökt asyl och deltar i åtgärdsprogram fortfarande tillhör en marginaliserad grupp utanför arbetsmarknaden. Respondenternas önskan att möta den nya kulturen och bli delaktiga genom arbete påverkas av utbildningskrav och ekonomiska förutsättningar. Villkoren att vidareutbilda sig ser olika ut på grund av språksvårigheter och ekonomiska hinder. Bakgrundsfaktorer och olika förutsättningar att möta arbetsmarknaden har påverkat deras positionering i förhållande till språkkunskaper yrkeserfarenhet och ekonomiska förutsättningar. Valet av yrkesområde har därför skett utifrån önskan om arbetsuppgifter som man klarar av och de arbetstillfällen som funnits. Möten med handläggare har varit viktig men brister har förekommit gällande kommunikation kring tidsplan. Informella kontakter med anhöriga som referens eller genom att ta eget initiativ att söka jobb har påskyndat processen att komma ut i arbetslivet på praktik eller anställning. Möten mellan olika kulturer skildras genom möten med personal på arbetsplatser. Respondenterna hamnar i en underordnad position att kunna påverka sin situation. Arbetsplatsernas kultur skiljer sig dock åt. Möjligheten att delta på arbetsplatsmöten och personalfester påverkar upplevelsen av delaktighet. Respondenterna skildrar diskriminering som förekommande genom kategorisering av olika yrkesuppgifter inom samma arbetsplats eller att förmedla sina åsikter kring invandring. I ett empowerment perspektiv påverkar respondenterna sin situation genom att gör egna val och ta eget initiativ för att visa på de möjligheter som finns. De hinder som framkommer ställs i jämförelse med tidigare erfarenheter och orsakerna bakom asylsökandet. Respondenterna menar att de är nöjda med introduktion och SFI samt det bemötande de fått.