Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Svensson, Annika"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Erfarenheter från åldershomogen och åldersblandad organisationsform Intervjustudie med 14 lärare i skolår F-5
    (2009) Svensson, Annika; Zackrisson, Christa; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Syftet med studien är att utifrån intervjuer med lärare på två skolor, inom samma sociala upptagningsområde, ge en jämförande bild av deras erfarenheter ifrån åldershomogen respektive åldersblandad verksamhet i de tidiga skolåren (F-5). Studien gör inte anspråk på att utse den vinnande organisationsformen, utan intresset ligger snarare i att ta reda på vad lärarna ser för möjligheter och svårigheter inom de båda organisationsformerna. Forskningsfrågan är: Vilka pedagogiska och sociala aspekter väljer lärarna att framhålla när de resonerar kring åldershomogen respektive åldersblandad organisationsform? I studien används en kvalitativ intervjumetod där 14 verksamma lärare delger sina erfarenheter från åldershomogen respektive åldersblandad organisationsform. Frågeguiden var indelad i huvudfrågor som följdes upp utifrån lärarnas resonemang. Därefter transkriberades intervjuerna och materialet analyserades i omgångar för att slutligen sammanställas i de områden som frågeställningen omfattade, pedagogiskt och socialt perspektiv. Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från den sociokulturella teorin. Resultatet av studien visar att olika synvinklar lyfts fram inom samma områden, men värderas av lärarna inom de båda organisationsformerna på olika sätt. Gemensamt framhåller lärarna i de båda organisationsformerna dock att företeelser kan ses ur olika perspektiv beroende på vilken elev eller situation som avses. Betydelsen studien har för läraryrket är insikten om vikten av att vara en reflekterande lärare. Därmed ges förutsättningar för att kunna se och lyfta fram det som är positivt i en organisationsform, samtidigt som man måste vara medveten om de svagheter och svårigheter som denna kan föra med sig. Ingen organisationsform är optimal för alla elever, men lärare kan göra det bästa för varje elev genom att se dess förutsättningar och behov från olika perspektiv. Kanske är det, som många av lärarna påpekar, innehållet i undervisningen som är det viktiga?
  • No Thumbnail Available
    Item
    Twingly och Twitter på se2009.eu. En fallstudie av det svenska EU-ordförandeskapets användning av sociala medier på ordförandeskapswebben
    (2010-07-07) Svensson, Annika; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political Science
    Deliberative democracy theory holds that democracy is about active partaking on formal and informal arenas in the public sphere where fairly equal citizens can obtain knowledge, discuss, evaluate and affect the political agenda before decisions are made. In line with the deliberative vision of online deliberation social media such as Facebook, Youtube, Twitter and Twingly offer such formal and informal arenas where people can obtain knowledge and interact with other people, and politicians. The Swedish EU-Presidency was the first EU-presidency to make use of social media and it was the first time the Swedish Government Offices used other social media than email and chat features. This thesis will examine the Swedish EU-Presidency’s ambitions of using social media as well as the actual use of social media on the Swedish EU-Presidency website in the light of deliberative democracy theory. The aim of this thesis is, through a case study, to analyze the Swedish EU-Presidency’s use of social media in the light of deliberative democracy theory.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback