Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Svensson, Emelie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Blottlagt.
    (2013-04-22) Rydholm, Anna; Korneliusson, Madeleine; Svensson, Emelie; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
    Sammanfattningsvis ... Tio år med Slitz och Café
  • No Thumbnail Available
    Item
    Motivation som en grundsten i personlig träning
    (2024-11-13) Svensson, Emelie; Toivanen, Rosaliina; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Hur människor definierar hälsa varierar, människor prioriterar även hälsan på olika sätt. Idag är det många som hoppar av träningen innan en beteendeförändring hinner ske. Det är viktigt att känna till hur motivation fungerar eftersom det ger en ökning av kontroll, utveckling samt beteendeförändring. Motivationen är också nyckeln till effektivitet. Fysisk aktivitet kan leda till förhöjd självkänsla samt självbild, vilket ökar sannolikheten för hållbar hälsa. Syftet med studien är att se vilka faktorer som påverkar klientens motivation enligt de personliga tränarna. Metoden som används i studien är en kvalitativ undersökning där sju intervjuer med personliga tränare genomförs. Studiens resultat visar att faktorer som ökar motivationen bland annat är; glädje, autonomi, gruppträning, utveckling samt den personliga tränaren i sig. Faktorer som visar sig minska motivation är bland annat; förändringar i privatliv, dålig sinnesstämning samt att klienten inte når sina mål. De som visar sig vara faktorer för att bibehålla motivation är bland annat; positivitet samt utveckling. Faktorer som skapar motivation är bland annat; positivitet, trygghet, närvarande samt rådgivning. Slutsatsen som studien landar i är att det är viktigt att ha ett rådgivande och samarbetande förhållningssätt som personlig tränare. Den personliga tränaren bör också ta hänsyn till klientens egenskaper och anpassa träningen utefter klienten.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “På Youtube finns allt.” En enkätstudie rörande mellanstadieelevers användning av plattformen Youtube i den medialiserade barndomen
    (2022-03-16) Svensson, Emelie; Thyberg, Isabella; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    I detta examensarbete har vi valt att utforska hur barns användande av plattformen Youtube har för betydelse i några mellanstadieelevers vardagsliv. Vi intresserade oss mer specifikt för hur dessa erfarenheter eleverna har av användningen kan relateras till sociala arenor i fritidshem och skola. Studien utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv för att undersöka fenomenet ur ett barns perspektiv. De frågeställningar som examensarbetet grundar sig i är “Vilka erfarenheter av Youtube uppger eleverna att de har?”, “Hur beskriver eleverna att de får använda sig utav Youtube under skol- och fritidstid?” samt “Hur relaterar mellanstadieeleverna sina erfarenheter av plattformen till sina kamratkulturer under skol- och fritidstid?”. Examensarbetets empiri har samlats in med hjälp av den kvantitativa metoden webbenkät, som innehöll både fasta och öppna svarsalternativ. Enkäten genomfördes enskilt under skoltid och totalt deltog 78st mellanstadieelever i Västra Götaland. Vår empiri med fasta svarsalternativ presenterades med hjälp av diagram, samt analyserades de öppna frågorna utifrån en kvalitativ tematisk analys för att på så sätt belysa beteenden och samband. Resultatet visar att Youtube har en betydande roll i barnens samtid. De uttrycker starka känslor kring ämnet och beskrev olika sätt plattformen tar sig plats i skolan samt fritidshemmet. I diskussionskapitlet beskriver vi hur plattformen ytterligare skulle kunna användas under elevernas tid i skolan och på fritidshemmet. Utifrån resultatet diskuterar vi även hur vi har sett att elevernas användande av plattformen yttrar sig i deras vardagsliv och kamratkulturer under skoloch fritidstid.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback