Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Svensson, Emil"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ChatGPT som ”teolog” En undersökning i teologisk representation hos AI-boten ChatGPT-3.5
    (2024-02-20) Svensson, Emil; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
    The aim of this study is to evaluate theological representation by the AI-chatbot, ChatGPT-3.5. The investigation highlights the representation of four Christian theological traditions: Catholicism, Eastern Orthodoxy, Lutheranism and Calvinism. The evaluated theological fields are: Theology of Atonement, Theology of the Eucharist, Justification and Sanctification, Biblical view and Images in worship. The theoretical framework for the evaluation is four Catechisms: Katolska kyrkans lilla katekes (Catholicism), The Confession of Dositheus (Eastern Orthodoxy), Luthers lilla katekes (Lutheranism), The Heidelberg Catechism (Calvinism). The analysis demonstrates a Protestant bias in ChatGPT. This bias is rather Calvinistic than Lutheran. Eastern Orthodoxy is generally underrepresented in the answers from ChatGPT. Since ChatGPT-3.5 is trained on a very large number of internet-based texts it´s probable that this Protestant bias mirrors a general Protestant bias in the overall theological data available through the internet. The study also shows that traditions are generally better represented in theological questions that have been central to them. That makes the otherwise underrepresented Eastern Orthodoxy well represented in the matter of images in worship.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Friluftsliv i grundskolan
    (2024) Rahimi, Ali; Svensson, Emil
    Friluftsliv är en stor del av styrdokumenten i ämnet idrott och hälsa i den svenska skolan, men vilka förutsättningar finns det för undervisningen och vilka attityder har lärarna till friluftsliv? Syftet med denna forskningsöversikt är att öka insikten kring lärares attityder och förutsättningarna som finns inom friluftsliv i skolan. Det gjordes en systematisk sökning för att få fram åtta artiklar genom sökning i databaser. Artiklarna analyserades och sammanställdes och det som framkom var att tiden försvårar undervisningen inom friluftsliv, planering samt utförandet kräver mer tid i jämförelse med annan undervisning i ämnet. När det gäller lärares attityder till friluftsliv framkom det att deras attityder skiljer sig mycket beroende på tidigare erfarenheter och kunskaper. Lärare upplevde att det fanns en begränsning i undervisningen och att man inte fick fullgod hjälp av varken läroplan eller lärarutbildning. Det framkom även att ett platsresponsivt tillvägagångssätt ökade motivationen hos lärare att undervisa i friluftsliv samt skapade en djupare och mer meningsfull lärandemiljö för eleverna.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Friluftsliv i högstadiet
    (2025) Svensson, Emil
    Friluftsliv har en central del i styrdokumenten för idrott och hälsa, men vad tycker eleverna om området? Syftet med studien är att ta reda på elevers erfarenheter, attityder, normer och upplevda kontroll inom friluftsliv. Det gjordes åtta semistrukturerade intervjuer med elever på en högstadieskola. Det fanns fyra grundteman med följdfrågor. Intervjuerna transkriberades och delades in i teman. Det som framkom i resultatet var att elever har en positiv attityd till friluftsliv generellt, de anser att det är viktigt att vara ute i naturen och att friluftsaktiviteter är roliga. Attityden till friluftsliv i skolan varierar, då några elever upplever att ämnet är mycket teoretiskt och kontrollerande. Erfarenheterna hos eleverna skiljer sig lite, däremot har alla på något sätt erfarenheter av friluftsliv. Normerna som eleverna upplevde runt friluftsliv var att familjen var positivt inställda till det samtidigt som deras vänner generellt har en mer negativ attityd till friluftsliv. Eleverna upplever också att de har kontroll inom friluftsliv. De flesta eleverna beskriver att de har kunskaper om ämnet, både praktiskt och teoretiskt.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback