Browsing by Author "Svensson, Veronika"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Rörelse i fritidshem. En empirisk studie genom intervjuer med lärare i fritidshem.(2025-02-28) Svensson, Veronika; Milford, James Alexander; Islamaj Skillborg, Ajna; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeFysisk aktivitet är viktig. Uppsatsen bildades då vi ville undersöka hur fritidshemmen arbetar med fysisk aktivitet och märkte att det finns väldigt lite forskning om fysisk aktivitet på fritidshem. Syftet med studien var att få kunskap om lärarna i fritidshemmets arbetssätt och till hjälp har vi använt tre frågor; ● Vad är lärare i fritidshemmets uppfattningar av riktlinjer om elevers fysiska aktivitet enligt läroplanen? ● Hur arbetar lärarna i fritidshemmet för att bidra till att öka elevers fysiska aktivitet i fritidshem? ● Vilka förutsättningar det finns för elevers fysiska aktivitet på fritidshemmet enligt lärarna i fritidshemmet? Genom enskilda semistrukturerade intervjuer med åtta legitimerade lärare i fritidshem samlade vi in material där vi undersökte deras förståelse av Lgr22s riktlinjer, deras strategier för elevers fysiska aktivitet samt förutsättningar de har för fysisk aktivitet. Teorin vi utgick från var det salutogena perspektivet, begreppet rörelseglädje, begreppet KASAM samt barndomssociologiska perspektivet. Vi utgick från Brymans (2018) tematisk analys när vi sorterade innan vi reducerade och slutligen argumenterade genom att koppla kunskapen till tidigare forskning samt teorianknytning. Resultatet visar att lärarna i fritidshemmet är medvetna om Lgr22s (2022) betydelse för fysisk aktivitet och vikten av olika miljöer och dess tillgänglighet för fysisk aktivitet. I intervjuerna berättar lärarna hur de i sin planering inkluderar elevernas intressen samt lämnar tillfälle för elevers egna idéer. Men det är inte bara från elevernas intresse lärarna planerar utan även utifrån elevernas färdigheter. För att öka elever i fysisk aktivitet berättar lärarna att eleverna hade tillgång till olika material som exempelvis boll, hopprep och digitala verktyg.