Browsing by Author "Tahvanainen, Anna"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hem- och konsumentkunskapsundervisning i ett flerspråkigt klassrum. En forskningsöversikt med utgångspunkt i andraspråksperspektiv(2023) Banner, Lovisa; Tahvanainen, AnnaGes andraspråkselever en likvärdig utbildning i hem- och konsumentkunskapssalarna? Då vi har en stor andel flerspråkiga elever i grundskolan så kommer HKK-läraren möta många av dem. Vilka strategier och faktorer används i mötet med dessa elever för att skapa en bättre lärandemiljö? Med denna studie ville vi bidra med att lärare får ökad kunskap kring språkets betydelse och hur den enskilda läraren kan främja de flerspråkiga elevernas kunskap- och språkutveckling. Den här forskningsöversikten innehåller vetenskapliga artiklar och doktorsavhandlingar som granskats och sammanställts och utgör resultatet. Resultatet visar att lärare aktivt behöver arbeta med flerspråkiga elevers språkutveckling samt de didaktiska val läraren kan göra för att främja detta. Slutsatsen gynnades ut i att samtliga lärare behöver få en ökad kunskap och en medvetenhet gällande språkets betydelse för kunskapsutvecklingen.Item ”Så länge köket inte bränns ner, så har man iallafall fått ett E”(2025) Jensen, Emmy; Tahvanainen, AnnaBetyg och bedömning är centralt i skolans värld, där formativ bedömning spelar en viktig roll för en framgångsrik kunskapsutveckling för eleverna. Det finns en hel del forskning kring betyg och bedömning övergripande, samt en del inom hem- och konsumentkunskap (HKK). Det finns dock begränsad forskning om elevers upplevelser kring fenomenet. Därför syftar den här kvalitativa studien till att undersöka elevers upplevelser och uppfattningar av bedömningspraktik i hem- och konsumentkunskap. Metoden för att belysa elevers perspektiv på detta fenomen blev genom fokusgruppsintervjuer. Resultatet visar att eleverna önskar tydlighet i sin bedömning. Studien visar också vilka faktorer som påverkar eleverna positivt alternativt negativt, där fokus framför allt ligger på elevers önskemål om utveckling av språkhantering och en god återkoppling. Med den här studien vill vi motivera för vidare forskning inom elevupplevelser i HKK- undervisningen där lärare kan utveckla och anpassa bedömningspraktiken utefter elevers önskemål och därmed bidra till deras motivation för kunskapsutveckling i undervisningen.