Browsing by Author "Tengroth, Anna"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item När skolan började fungera igen - Återgång till skolan efter problematisk skolfrånvaro för elever med autism(2025-07-09) Sahl, Alexandra; Hilding, Kristina; Tengroth, Anna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikDenna studie handlar om elever med autism som tidigare haft problematisk skolfrånvaro och därefter återgått till skolan. Syftet med studien är att belysa elevers upplevelser av skolåtergång och identifiera de faktorer som kan ha bidragit till deras återgång till skolan. Följande frågeställning kommer besvaras: Vilka aspekter framhåller elever med autism vara betydelsefulla för en skolåtergång? Tidigare forskning kring elever med autism och problematisk skolfrånvaro har främst riktats mot vårdnadshavare och lärare/specialpedagogers uppfattningar. Forskning kring autistiska elevers skolåtergång saknas till stora delar i nuvarande forskningsfält. När elevers röster fått ta plats i forskning så är det främst utifrån deras upplevelser av frånvaro. Elevens upplevelse kring återgång till skolnärvaro behöver således tydliggöras. Den teoretiska utgångspunkten är en fenomenologisk forskningsansats utifrån ett livsvärldsperspektiv. Metoden som använts är kvalitativ forskningsintervju. Åtta respondenter med elever i åldrarna 13-21 med autism och erfarenheter av skolåtergång intervjuades. Resultatet belyser tre samverkande områden vilka påverkat elevens skolåtergång; relation, miljöombyte och känsla av tillhörighet. Samtliga respondenter belyser relation till vuxna eller kamrater vara den främsta orsaken till återgång till skolan. Förtroendefulla relationer har främst uppnåtts vid miljöombyte i någon form tillsammans med en individanpassad skoldag. Dessa faktorer har i sin tur lett till en känsla av tillhörighet. Resultatdiskussionen presenteras i tre övergripande teman: Sociala relationer, miljö och tillhörighet som följs av en önskan och individernas möjlighet till påverkan. Svaret på forskningsfrågan kommer tydliggöras med en triangelformad modell. Resultatet av studien kan användas som stöd till rektorer, specialpedagoger och övrig personal i eller utanför skolan.