Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Tenho, Emelie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ny i Sverige. En jämförande textanalys av information på Göteborgs Stads webbplats
    (2017-06-21) Tenho, Emelie; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    Den här undersökningen har utgått från ett textmaterial från Göteborgs Stad som heter Ny i Sverige och riktar sig till personer som är nya i Sverige och Göteborg. Utefter det textmaterialet har motsvarande information valts ut från Göteborgs Stads hemsida för att kunna vara jämförbar. I uppsatsen kallas den motsvarande informationen för Nättexten. I undersökningen har texterna analyserats utifrån systemisk funktionell grammatik där dels den ideationella metafunktionen har undersökts genom en analys av processer och agentivitet, dels den interpersonella metafunktionen genom språkhandlingar och modalitet. Avslutningsvis har texterna jämförts i syfte att undersöka huruvida de är skrivna på olika sätt. Resultat av undersökningen visar att Ny i Sverige och Nättexten skiljer sig åt. Den ideationella analysen har visat att Ny i Sverige innehåller flest relationella processer medan Nättexten innehåller flest materiella. Nättexten innehåller procentuellt sett en högre andel handlingar än Ny i Sverige vilket tyder på att den innehåller fler agenter. Den interpersonella analysen har visat att påståenden är den vanligaste språkhandlingen men den är procentuellt sett högre i Ny i Sverige än i Nättexten samt att förekomsten av modala hjälpverb, vilket signalerar modalitet, är högre i Nättexten än i Ny i Sverige.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Visa oss ditt bästa warrior face”: A study of English in Swedish print advertisements
    (2015-03-04) Tenho, Emelie; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Abstract: The purpose of this essay is to shed some light as to how many English words can be found in the print advertisements of an everyday newspaper Metro, as well as investigating what type of companies are prone to using English in their advertisement and furthermore, the location of English words in the advertisements. A distinction was made between English and Swedish words by counting them and furthermore, categorising companies in terms of what they aimed to sell and whether or not they included English in their advertisements. Furthermore, the location of the English words were categorised and classified as moves by using a model by Garcia-Yeste, inspired by Bhatia. This helped in gaining knowledge of what purpose the English words served in different locations of the advertisements. The final aim was to find out why companies choose to include English words in their advertisements and this was investigated by three companies answering a small questionnaire of 2-3 questions as to why they did or did not use English in their advertisements. The results showed that more than half of the companies investigated used some English in their advertisements, 7.2% of all the words counted turned out to be in English and the location of English words was most likely to be found in the main text or the logo.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback