Browsing by Author "Thunstedt, Carl"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hur kan jag undervisa med bakbundna händer? Intergenerationell beröring inom ämnet idrott och hälsa(2023) Almlöf, Joel; Jäärf, Moa; Thunstedt, CarlFysisk kontakt mellan vuxna och barn, så kallat intergenerationell beröring, har under de senaste decennierna börjat väcka oro och problematiseras alltmer i det västerländska samhället. Framförallt diskuteras risker kopplade till potentiella övergrepp mot barn inom institutionella sammanhang såsom skolan. Samhällets oro kring fysisk kontakt mellan vuxna och barn påverkar därför skola, lärare och elever. Framförallt berör detta ämnet idrott och hälsa, där kroppen är central för undervisningen. Därför var syftet med denna forskningsöversikt att sammanställa vetenskaplig litteratur gällande lärares och elevers uppfattningar om fysisk kontakt i undervisning i idrott och hälsa. Metoden för vårt arbete var en systematisk forskningsöversikt, vilken sammanställer elva relevanta artiklar. Resultatet av vår forskningsöversikt visade att lärare påverkas av samhällets oro gällande intergenerationell beröring. Lärare reglerar därför sig själva och undviker eller avstår från att fysisk beröra elever i sin undervisning. Trots kulturella skillnader kring synen på intergenerationell beröring, delar en majoritet av lärare känslan av oro och osäkerhet i frågan. Resultatet visade också att elever accepterar fysisk kontakt i undervisningen om de upplever att läraren har ett tydligt syfte och en god intention med fysisk kontakt. Det framkommer i de inkluderade artiklarna att kulturell bakgrund påverkar elevers uppfattningar gällande fysisk kontakt, men att gemensamt för alla elever var att upplevelsen av fysisk kontakt påverkas av lärarens intention, det unika tillfället samt relationen till läraren. Forskning inom området har framförallt fokuserat på ett västerländskt kontext och är begränsad gällande elevperspektiv, därför rekommenderar vi att framtida forskning fokuserar på kontext utanför västvärlden, samt att forskningen belyser elevperspektiv.