Browsing by Author "Tingmyr, Patricia"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Bedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.(2018) Jonassson, Sofia; Tingmyr, Patricia; Ulvenstål, Linnea; Institutionen för kost- och idrottsvetenskapBedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egen lärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetoderna själv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet och i samfund med andra utvecklas kunskaper. Dessa ämnar till att uppmuntra elevers kritiska tänkande, initiativförmåga och ansvarstagande. Dock har det uppmärksammats att studentledda bedömningsmetoder sällan används, samt att lärare har bristande kunskaper gällande användningen. Genom att granska och sammanställa aktuell forskning i en systematisk forskningsöversikt syftade denna studie till att undersöka hur lärare arbetade med själv- och kamratbedömning i grund- och gymnasieskolan. Den syftade även till att undersöka möjligheter och svårigheter vid användningen av dessa praktiker. Resultatet påvisade att lärare använde själv- och kamratbedömning, dock förhållandevis sällan. Vidare framhävde studierna att studentledda bedömningsmetoder förbättrade elevernas förståelse för kriterier, sin egen lärandeprocess samt deras ämneskunskaper. En svårighet var att sociala relationer kunde åstadkomma problem, både med elakartad och godartad intention. Ytterligare kunde attityder förhindra en ny bedömningspraktik om den existerande praktiken föredrogs. Slutsatsen som drogs var att studentledda bedömningspraktiker skulle kunna vara fördelaktiga i hem- och konsumentkunskap. Detta eftersom studierna uppmärksammade metoder som ledde till att elevernas metakognitiva förmågor och självreglerande lärande utvecklades, vilka främjar självständighet och kritiskt tänkande. Detta är i sin tur en förutsättning för att forma medborgare som handlar medvetet och hållbart i förhållande till hälsa, ekonomi och miljö. Avslutningsvis behövs vidare forskning för att påvisa hur användningen av samt kunskaperna kring de studentledda bedömningsmetoderna ser ut i hem- och konsumentkunskap, för att således uppmärksamma dess effekt.Item Läroplansvaliditet i hem- och konsumentkunskap. En kvalitativ studie om hur lärare synliggör kopplingen mellan styrdokument och undervisningspraktiker.(2019) Tingmyr, PatriciaSkolans uppdrag sedan 1962 är att lära barn och ungdomar om det svenska samhällets demokratiska grund. I skolan idag är bedömning en stor del av den pedagogiska verksamheten och denna ska ha sin grund i kursplan, planering och undervisning. Ett begrepp som sammanfogar dessa delar av den pedagogiska verksamheten är läroplansvaliditet. Till detta begrepp hör även transparens mellan elever och lärare till, där elever ska få förklarat vad de ska göra och vad som krävs av dem för att nå sina mål. Studiens syfte är att synliggöra lärares koppling mellan kursplan och undervisningspraktiker. En kvalitativ design användes och genom semi-strukturerade intervjuer och dokumentanalys kunde studiens syfte och frågeställningar bemötas. Resultatet visar på att lärare baserar mestadels av sina undervisnings- och bedömningspraktiker på kunskapskraven, både utifrån de intervjuade och de författande lärarna. Resultatet redovisar även att lärare eftersträvar att ha transparens gällande planering, undervisning och bedömning gentemot eleverna. Slutsatsen är att läroplansvalditeten i lärarnas praktiker är medelmåttlig. En annan slutsats som dras är att lärare behöver mer kunskap gällande hur begreppet läroplansvaliditet och dess teman kan tillämpas i den pedagogiska verksamheten.