Browsing by Author "Tingsell, Sofia"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”eftersom jag har två språk” Språkbruk bland svensktalande ungdomar i Europa(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2014) Rydenvald, Marie; Tingsell, Sofia; Johansson Kokkinakis, SofieI takt med den ökande globaliseringen blir det allt vanligare att barn och ungdomar växer upp i flera länder och talar flera språk. I licentiatuppsatsen undersöks den rapporterade språkanvändningen bland flerspråkiga ungdomar med svensk anknytning i Europa. De 126 informanterna i undersökningen bor utanför Sverige, deltar i svenskundervisning och ses inte sällan som utlandssvenskar, TCK (Third Culture Kids) och elittvåspråkiga. Analysen baseras på en eklektisk sociolingvistisk teoriram med ett poststrukturalistiskt anslag. Resultaten visar att informanternas flerspråkighet är integrerad och dynamisk i det att de använder olika språk i olika domäner, med olika människor, av olika orsaker och för olika syften. Gruppen uppvisar en diversitet i sina språkanvändningsmönster, vilka också påverkas av sociala domäner. Generellt sett domineras hemdomänen av föräldrarnas L1, umgänget med vänner av en flerspråkighetspraktik och skoldomänen av undervisningsspråket. Undervisningsspråket tenderar också att bli ett dominerande språk i informanternas liv i stort. Även om en majoritet av informanterna uppger att undervisningsspråket är deras starkaste språk och det språk de använder oftast, är det inte givet att det sammanfaller vare sig med det språk de använder helst eller det språk de identifierar sig med.Item "Everything I read on the Internet is in English". On the impact of extramural English on Swedish 16-year-old pupils’ writing proficiency.(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2012) Olsson, Eva; Johansson Kokkinakis, Sofie; Tingsell, SofiaI denna licentiatuppsats undersöks vilken inverkan som exponering för engelska på fritiden kan ha på svenska grundskoleelevers förmåga att skriva på engelska. I uppsatsen analyseras brev och nyhetsartiklar skrivna av 37 elever i årskurs 9. Text-, menings- och ordlängd samt ordvariation undersöks med hjälp av korpusbaserade metoder. Också användningen av olika värderande och graderande uttryck i elevernas texter analyseras utifrån appraisal-teorin. Undersökningen visar att omfattningen av kontakten med engelska på fritiden samvarierar med meningslängd och ordvariation i elevernas brev, vilket indikerar att en stor exponering för engelska framför allt har en inverkan på det informella, vardagliga språket. Å andra sidan visar undersökningen också att frekvensen av exponering samvarierar med användningen av mer ovanliga ord och med ordlängd i nyhetsartiklarna. Detta tyder på att exponeringen har en positiv inverkan på ordförrådet även när det gäller ord utanför den vardagliga vokabulären. Undersökningen visar vidare att elever som har mycket kontakt med engelska på sin fritid använder fler och mer varierande språkliga verktyg för att uttrycka värderingar och för att nyansera dessa. Exempelvis använder dessa elever interpersonella satsadverbial i större omfattning än elever som har mindre kontakt med engelska på sin fritid. Sammanfattningsvis visar undersökningen att elever med stor exponering för engelska på sin fritid tycks anpassa sitt språk till de olika kontexterna i större utsträckning än elever med liten exponering för engelska; de uppvisar större registervariation.Item Nyanländas språkinlärning. Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter(Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, 2018) Carlund, Carina; Tingsell, Sofia; Hult, Ann-Kristin; LaBontee, Richard; Johansson, Sofie; Håkansson, Camilla; Wallin Nyman, Gunilla; Rydenvald, Marie; Winlund, Anna; Franker, Qarin; Johansson, Sofie; Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitetDenna volym tillägnas redovisning av en satsning på fem forskningsprojekt om nyanländas lärande vid institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. I samband med en fördjupning i och av studier om nyanländas lärande deltog universitetsadjunkter, universitetslektorer, doktorander och forskare i projekt i meriterings- och kompetensutvecklingssyfte. Även om satsningens fokus var gemensamt så var spridningen på projektens enskilda inriktningar varierande. Resultatet blev ett projekt som behandlade undervisning i svenska för nyanlända på Mammaforum. En användarstudie analyserade nyanlända studenters användning av Lexin i undervisning i svenska för akademiker. En tredje studie ägde rum i en grundskola med högre andel elever med utländsk bakgrund än riksgenomsnittet där genrepedagogik tillämpades. I projektet analyserades grammatiska strategier i svensk-undervisningen. Det fjärde projektet handlade om en uppföljning av fortbildningssatsningen ”Nyanlända i skolan” och hur den implementerades av lärare och skolledare i skolan. Det femte projektet behandlade en modul i läslyftet, grundläggande litteracitet för nyanlända elever. I denna rapport beskrivs projektarbetet som pågick under våren 2017.Item ”Oftast är vi ganska fria”. Eleverna, skrivandet och skrivundervisningen(Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet., 2012) Randahl, Ann-Christin; Johansson Kokkinakis, Sofie; Tingsell, SofiaWhat notions about writing do students have? In my study I have followed 91 students in upper secondary school and their two teachers during a one year course of Swedish. I am interested in the students’ conceptions of writing and how they position themselves in relation to the writing education they meet in the classroom. The empirical data consists of interviews and reflective logs where the students express their views on writing and the action they take as learners when handling writing assignments. Their teachers have also been interviewed about these assignments, and the pedagogic practice in the classroom has been observed. The analyses are informed by a theoretical framework developed by Roz Ivanič (2004), who has identified six different discourses of writing. The study shows a great variety of writing conceptions among the students. The two teachers mainly position themselves in two of the different discourses, the skills discourse, and the social practices discourse respectively. In the reflective logs I have found signs that the teachers’ perspective is taken up in the students’ comments. However, the study also shows that along with adapting to the teachers’ view, many students maintain other discourses about writing, in particular a creative discourse. There is even some evidence that students with a strong view about writing are the most successful in terms of obtaining higher grades, even if their positions clearly differ from the position of their teacher.Item Språk och samspel med Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) En interventionsstudie i gymnasiesärskolan med varierande språklig bakgrund(2012) Sirén, Ninni; Johansson Kokkinakis, Sofie; Tingsell, SofiaThe objective of the study was to describe and analyze linguistic communication among pupils using augmentative and alternative communication (AAC) before and after an educational intervention. The purpose of the intervention was to increase the quantity and quality of the pupils’ use of graphic symbols and speech generating devices and to increase the linguistic interaction between pupils. Four pupils, all users of AAC, participated in the study, which was carried out at a secondary special school. The communication recorded during two lessons before the intervention constituted the baseline of the study, which was followed up during two lessons after eight weeks of intervention. The communication during these lessons was analysed according to predefined categories. The results show that the pupils used their speech generating devices to a considerably greater extent during the two lessons after the intervention than before, and that they more often initiated communication. Most utterances consisted of one word both before and after the intervention but when graphic AAC was used in combination with graphic sheets, all pupils produced longer utterances than they did when using other kinds of communication aids. Low-technology graphic maps thus seem to support the development of multi-word phrases and grammatical functions. Another important finding was the increased willingness to interact that the pupils displayed after the intervention. They more often directed utterances directly to their peers instead of turning to the teacher or the assistant.Item Svenskans beskrivning 35. Förhandlingar vid trettiofemte sammankomsten. Göteborg 11–13 maj 2016.(Institutionen för svenska språket, 2017-04) Golden, Anne; Malmgren, Sven-Göran; Agebjörn, Anders; Bergh, Gunnar; Ohlander, Sölve; Bylin, Maria; Ekberg, Lena; Östman, Jan-Ola; Karlsson, Susanna; Lind Palicki, Lena; Kolu, Jaana; Kosunen, Riitta; Lahtinen, Sinikka; Toropainen, Outi; Leinonen, Therese; Lindgren, Josefin; Lindström, Jan; Wide, Camilla; Löfdahl, Maria; Tingsell, Sofia; Wenner, Lena; Malmberg, Anja; Sörlin, Marie; Melander Marttala, Ulla; Mattsson, Elisabet; Nilsson, Jenny; Norrby, Catrin; Nissilä, Niina; Pilke, Nina; Nord, Andreas; Sörlin, Marie; Palviainen, Åsa; Sopanen, Pauliina; Randahl, Ann-Christin; Rehnberg, Hanna Sofia; Sahlstein, Annmari; Sköldberg, Emma; Hannesdóttir, Anna Helga; Vaakanainen, Veijo; Valdeson, Fredrik; Volodina, Elena; Borin, Lars; Pilán, Ildikó; François, Thomas; Tack, Anaïs; Wengelin, Åsa; Bengtsson, Lisa; Torrance, Mark; Sköldberg, Emma; Andréasson, Maia; Adamsson Eryd, Henrietta; Lindahl, Filippa; Prentice, Julia; Lindström, Sven; Sandberg, Malin; Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet,Sedan 1963 har det vid olika universitet i Sverige och Finland regelbundet arrangerats sammankomster för svenskans beskrivning. Forskningsprojekt och forskningsresultat om svenska språket har presenterats och diskuterats. Den trettiofemte sammankomsten ägde rum den 11–13 maj 2016 i Göteborg och samlade ca 160 deltagare. Konferensen anordnades av Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Det övergripande temat för sammankomsten var Ord och detta belystes i 68 presentationer – plenarföredrag, sektionsföredrag, posterpresentationer och workshoppar. I denna volym finns två av plenarföredragen och 26 av de övriga presentationerna publicerade.Item ”Varför vill (s) driva Britta från sitt hus?” Vems är huset på moderaternas valaffisch?(Humanistiska fakultetsnämnden vid Göteborgs universitet, 2002) Tingsell, SofiaItem Young Urban Swedish Variation and change in multilingual settings.(Department of Swedish Language, University of Gothenburg, 2011) Källström, Roger; Lindberg, Inger; Magnusson, Ulrika; Otterup, Tore; Prentice, Julia; Sköldberg, Emma; Svensson, Gudrun; Tingsell, Sofia; Bijvoet, Ellen; Bodén, Petra; Boyd, Sally; Ekberg, Lena; Fraurud, Kari; Ganuza, Natalia; Johansson Kokkinakis, Sofie; Källström, Roger; Lindberg, Inger; Department of Swedish Language, University of GothenburgThis book contains twelve chapters on the structure and use of Swedish multiethnic youth language, as well as articles on multilingualism in Swedish schools and society at large.