Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Toropova, Anna"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Enkätstudie om: Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor
    (Karolinska Institutet, 2022) Rudolfsson, Lisa; Dahlman-Wright, Karin; Löfgren, Lotta; Toropova, Anna; Björklund, Christina; Kungliga tekniska högskolan; Malmö universitet; Nationella sekretariatet för genusforskning
    Det övergripande syftet med enkätundersökningen var att etablera forskningsbaserad kunskap om förekomst och konsekvenser av genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier inom akademin som kan ligga till grund för utvecklande av förebyggande och stödjande modeller och metoder. Studien riktade sig till anställda, doktorander och studerande vid de 38 lärosäten som är medlemmar i SUHF (Sveriges universitets- och högskoleförbund) och genomfördes under maj-juli 2021. I enkäten undersöktes sexuella trakasserier genom två olika beprövade skalor. Enkäten innefattade också beprövade skalor som mäter organisatorisk och social arbetsmiljö, hälsa, utsatthet för mobbning, hat och hot, samt ohövlighet. Därtill innehöll enkäten två frågor kring respondenters uppfattning om deras utsatthet minskat eller ökat under covid-19-pandemin. Andelsskattningar visar att fyra procent har blivit utsatta för sexuella trakasserier under de senaste tolv månaderna. Unga, studerande och kvinnor rapporterar högst utsatthet. Åtta procent har fått kännedom om att andra har utsatts för sexuella trakasserier under de senaste tolv månaderna. Även här rapporterar unga och studerande hög kännedom (kvinnor och män har fått kännedom i ungefär lika stor omfattning). Ett antal olika beteenden som kan tolkas som sexuella trakasserier redovisas bland annat som ett sammanslaget mått. Detta mått har endast kunnat tas fram utgående från analys av primärdata. 38 procent av de svarande uppger erfarenhet av något av dessa beteenden minst en gång (skalan är inte tidsbestämd). Gruppen ”kvinna doktorand” rapporterar högst utsatthet med detta mått. De vanligaste beteendena som rapporterades var ”ställt frågor om ditt privatliv, tittat på dig samt fällt kommentarer om ditt utseende eller ålder på ett obekvämt eller obehagligt sätt”. Syftet med denna rapport är: att beskriva genomförandet av en enkätundersökning om genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i den svenska högskolesektorn 2021, samt att utgöra en första redovisning av ett urval av data från enkätstudien.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Teachers meeting the challenges of the Swedish school system. Agents within boundaries
    (2020-02-06) Toropova, Anna
    There are many factors that may contribute to explaining variation in teacher quality, which is the key to the schools’ success. These factors include not only teacher characteristics, but also conditions of the teachers’ work. This dissertation investigates the relationship between the aspects of teacher professional competence and school environment in their relative contribution to student and teacher outcomes in Sweden and other Nordic countries. Realist social theory serves as an underlying theoretical framework to analyze the meaning of the links between teacher agency and the structures of the educational system. The results demonstrate a positive relationship between the Swedish teachers’ coursework in mathematics, teaching experience and eighth-grade student achievement in mathematics. At the same time, teacher pedagogical skills cannot be easily captured by student assessments of instructional quality. Furthermore, the empirical evidence indicates that job satisfaction of the Swedish eighth-grade mathematics teachers is dependent on the perceived adequacy of workload, opportunities for collegial cooperation, professional development, and student behaviour. There is also support for male teachers’ job satisfaction being more affected by collegial cooperation, whilst student discipline being more important for teachers with low self-efficacy beliefs. Finally, the empirical findings indicate that bullying is relatively frequent in Swedish schools compared to other Nordic countries, and that bullying is also associated with lower student achievement in mathematics. The results imply that, among the Swedish schools and teachers, there are, in some cases, underutilized opportunities to enhance school climate and thus reduce bullying incidents and their negative consequences, such as a lowered student academic performance.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback