Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Torstensson, Erik"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Svensk delnormering av Lundamaterialet för åldrarna 3:0–5:11 år och undersökning av materialets effektivitet
    (2013-10-18) Söderberg, Sara; Torstensson, Erik; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    Huvudsyftet med föreliggande studie var att utföra en svensk delnormering av Lundamaterialet omarbetad version för åldrarna 3:0- 4:5 år. Bisyftet var att undersöka materialets effektivitet; i vilken utsträckning det eliciterar svar som ger tillräckligt med information för att bestämma om barnet tillägnat sig en viss språklig struktur. Lundamaterialet normerades på 195 barn med typisk språkutveckling. Deltagarna rekryterades från förskolor i kommunerna Göteborg, Mölndal, Härryda och Skövde. I föreliggande studie redovisas normeringsdata för 79 barn vilka utgör de tre yngsta halvårsgrupperna. Resultaten visar att barnen har tillägnat sig mer än hälften av de fonologiska och grammatiska strukturerna i materialet och klarar fler strukturer med stigande ålder. Resultaten visar också att Lundamaterialet som helhet har hög effektivitet men att effektiviteten på enstaka uppgifter är betydligt lägre. Ett fåtal uppgifter eftersöker ord eller begrepp som var obekanta för många av barnen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback