Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Tullberg, Maria"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 9 of 9
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Catwalk för direktörer. Bolagsstämman - en performativ perfomance av maskuliniteter
    (2004) Mörck, Magnus; Tullberg, Maria; Centrum för konsumentvetenskap
    Rapporten ingår i projektet Den dekorerade mannen som är ett samarbete mellan etnologi och företagsekonomi om maskulinitet och mode, fi nansierat av Vetenskap srådet. Projektet undersöker män och mode i olika sociala miljöer i olika europeiska länder. Här riktas ljuset mot affärskostymen, en av de mest konservativa sidorna av den manliga garderoben. Med hjälp av nyare teori som bl.a. performance och post struktur alistisk feminism försöker vi visa att iscensättning av genus i näringslivets topp är ett intrikat och betydelsebärande ämne. Homosocialitet och hegemonisk maskulinitet är centrala begrepp. Affärskostymen ges en utförlig historisk bakgrund. Varierande maskuliniteters förkroppsligande undersöks genom observationer från tjugo bolags stämmor som besökts under våren 2004. Stämman är en spännande kom bination av produktion och konsumtion. I rapporten fokuseras framförallt den senare aspekten: bruket av kläder och hur lokaler och rekvisita framställs för att gestalta avsedda budskap som tillit eller framtidstro. På stämmorna framträder börsbolagens styrelser för att vinna aktieägarnas förtroende, men också för att ge ett lämpligt intryck på medierna. Styrelseproffsens maskulina habitus är ett föga undersökt ämne. Här står det i centrum. Undersökningen vill också visa hur börsbolagens styrelser påverkas av pågående samhällsdebatt och försöker förhålla sig till krav på ökad jämställdhet, liksom att försöka återställa förtroendet efter de många skandalerna kring direktörernas ersättningar. Den maskulinitet som kan sägas ta form är i vissa avseenden mycket homogen - t.ex ifråga om att genus och managment som ”naturligt” maskulint. Men det fi nns också skillnader och dynamik som uttrycks i underlägen, konfl ikter och ambivalens. Bolagsstämman utgör också en egenartad offentlighet genom att låta direktörer och vanliga små aktieägare gå i dialog. Här gestaltas också genus på spännande och oväntade sätt när relativt maktlösa män söker utmanar eller söker bekräftelse från näringslivets stjärnor. Vad berättar bruket av den till synes tidlösa mörka kostymen om maskulinitet just nu?
  • No Thumbnail Available
    Item
    Deadweight or Turbokick? On support for line management and the implementation of change.
    (2000) Tullberg, Maria; Gothenburg Research Institute
    Change is easy to decide upon and to plan, but hard to implement. This paper deals with the paradox that despite the most favourable conditions, such as consensus and abundant resources, the outcome of all the efforts is still so very doubtful. This narrative of a change project in a big organisation will show how various attempts to de-institutionalise organisational processes simply succeed in reinforcing existing institutions. An analysis that combines psychodynamic and institutional theory will be used for a deeper understanding of the counter-productive influence of anxiety in relation to the actors' overt intentions, and how the outcome of support for change can cause a regression to familiar patterns in the ongoing processes, instead of generating new paths.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Farväl till vapnen...? Om samarbete och konkurrens
    (2001) Tullberg, Maria; Gothenburg Research Institute
    No abstract
  • No Thumbnail Available
    Item
    Flexibel arbetstid – en ny kvinnofälla?
    (2003) Tullberg, Maria; Gothenburg Research Institute
  • No Thumbnail Available
    Item
    Flexibel handel. En studie av bemanningsstrategier i svensk detaljhandel
    (Gothenburg Research Institute, 2014-09) Tullberg, Maria; Walter, Lars; Blomquist, Martina; Gothenburg Research Institute
    Sedan i mitten av 1990-talet har antalet personer med en tillfällig anställning ökat i Sverige. Utvecklingen inom detaljhandeln är likartad, om än på en något högre nivå än genomsnittet. Det är dessutom en sektor med förhållandeviss hög andel deltidsanställningar, en anställningsform som i sig erbjuder möjligheter till flexibel bemanning, bland annat genom att erbjuda mertid och behovsanpassad schemaläggning. Utvecklingen inom detaljhandeln har tillskrivits bredare, mer strukturella färändringar på samhällsnivå. Det handlar om förändrade köpmönster och ökade krav från konsumenter på flexibilitet och tillgänglighet när de göra sina inköp, något som sannolikt leder till utökade öppettider och behov av förändrade bemanningsstrategier. En annan förändring är beskrivningen av detaljhandelsbranschen som präglad av en allt hårdare konkurrens, med ökade krav på effektivt utnyttjande av lokaler, personal och andra resurser som följd.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Making Sense of Business.Reorganizing Processes in Swedish Rail
    (1999) Tullberg, Maria; Edström, Anders; Gothenburg Research Institute
    In Sweden like in many other countries in Europe there is an ongoing process of making old, bureaucratic public service organizations, such as Vattenfall (heat and electricity generation), Sweden Post, Swedish Rail and Telia (telecommunication), more business like and capable of operating in a deregulated market in competition with other service providers. This paper focuses on Swedish Rail and its line maintenance operations in particular. We analyse the efforts of line maintenance management to construct a business organization in accordance with the intentions and values expressed by top management and within the web of interdependences which constitute Swedish Rail. We see (re)organizing as an ongoing process of social construction among actors both internal and external to the organization. Internally interaction cuts across hierarchical levels which cause problems of translation and interpretation. (Czarniawska&Sevón,1996). The social construction of a new business organization includes several dimensions such as redefining the relations to important others such as top management, internal and external customers and suppliers which will determine its autonomy, boundaries and social identity, the construction of internal coordination and control and the definition and measurement of results. Social reconstruction is interactive which also means that ideas and initiatives must be reciprocated by others for the new identity of the organization to gain legitimation. We will illustrate and analyse texts, talk and rituals in the line maintenance management team and face-to-face interaction between managers at the division level with those at the shop level. We will also analyse texts from top management and the views which are expressed mutually by the line maintenance and its customers and suppliers. Our analysis will show the process of sensemaking (Weick, 1995) in action to deal with the confusion of identity and the dilemmas created by the new ideals. The main dilemmas we define as - being businessminded without doing business - being customeroriented without any customers - being in control without having control
  • No Thumbnail Available
    Item
    Orden som förnyar
    (2001) Tullberg, Maria; Gothenburg Research Institute
    No abstract
  • No Thumbnail Available
    Item
    Växelsång. Om organisering för förändring på SJ
    (2000) Tullberg, Maria
  • No Thumbnail Available
    Item
    Visioner om kommunala framtider
    (2001) Tullberg, Maria; Gothenburg Research Institute

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback