Browsing by Author "Tyrberg, Kristian"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hur inverkar tron? En intervjuundersökning om blivande lärare och religion(2014-01-21) Tyrberg, Kristian; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and ReligionUppsatsens syfte var att undersöka hur blivande lärare i religionskunskap som själva var troende eller icke-troende såg på sin egen roll som lärare i den icke-konfessionella skolan. Utifrån syftet formulerades tre frågor. Dessa undrade hur de blivande lärarna resonerade kring för- respektive nackdelar med att vara troende eller icke-troende lärare i religionskunskap i Sverige idag samt hur de förhöll sig till skolans krav på en allsidig och saklig undervisning utifrån att de själva var troende eller icke-troende. Den metod som har använts är enskilda kvalitativa intervjuer. Totalt har åtta personer intervjuats. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Den teori och tidigare forskning som har använts är olika sekulariseringsteorier samt forskning kring skolan och den professionella lärarrollen. Resultatet har presenterats med utgångspunkt i de tre frågeställningarna och sedan delats upp utifrån olika kategorier som framkommit i intervju-personernas svar. I resultatet framkommer bland annat att intervjupersonerna menar att deras livsåskådning kan bidra till att de får en större förståelse, både för individer och grupper. När de blivande lärarna resonerar kring eventuella nackdelar med att vara troende eller icke-troende menar de att det finns en risk för en snedvriden framställning, utöver detta menar de att de inte kan se några direkta nackdelar. Utifrån olika perspektiv resonerar intervju-personerna även kring objektivitetens roll och funktion i en allsidig och saklig undervisning i en icke-konfessionell skola i det sekulära Sverige.Item Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet(2014) Pettersson, Karin; Tyrberg, Kristian; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt riskerar att falla mellan stolarna däribland genus och jämställdhet. De är frågor som ofta kopplas till kvinnor, men vi har valt att angripa problematiken utifrån gymnasiekillars funderingar. Pojkarnas perspektiv är relevant i debatten, samtidigt som det är viktigt att öka deras medvetenhet i ämnet. Det här har vi valt att angripa med hjälp av två frågeställningar: Hur resonerar killar på gymnasiet om olika ideal och uttryck av manlighet, till exempel i fråga om normer? Vad uttrycker gymnasiekillarna för syn på jämställdhet mellan kvinnor och män i samhället idag och i framtiden? För att kunna besvara de här frågorna har vi valt att genomföra kvalitativa fokusgruppsintervjuer med killar på en gymnasieskola i Västra Götalandsregionen. Efter intervjuerna transkriberades det inspelade materialet, och det var sedan detta material som analyserades. I resultatet framkommer att eleverna i flera fall har en tydlig åsikt gällande vad som är manligt och vad som är kvinnligt. Gymnasiekillarna är medvetna om olika tankar kring kön och genus, men det verkar finnas en skillnad mellan hur de samtalar inom kompisgrupper och hur de samtalar med utomstående. Inom grupperna finns det en mer könsstereotyp uppdelning. Eleverna är medvetna om skolans värdegrund, men den har inte lyckats påverka dem full ut. Arbetet med värdegrunden är viktigt, men komplext. Skolan behöver fortsätta jobba med att både gestalta och förmedla jämställdheten, så att det inte blir ett ämne som bara finns på papper utan blir ett levande mål som präglar skolan och de som verkar i den.