Browsing by Author "Uppling, Sanna"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hôtel Chevillon Has the paint come off?(2009-04-16T08:09:11Z) Palm, Sebastian; Uppling, Sanna; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBackground and problem: In the 19th century Grez‐sur‐Loing held an important role in the world of art, especially when it comes to Nordic artists. The foundation Grezsur‐ Loing based in Sweden bought Hôtel Chevillon in the early 1990´s and hopes were high that it would serve as sanctuary for artist and authors, a chance to work in a historic environment far away from the stress of the modern society, but still close to one of the art capitals of the world: Paris. Today 15 years after the grand opening with HRM Queen Silvia of Sweden, Hôtel Chevillon is in desperate need of heavy restorations. However, the foundation can do nothing since there are no funds. For too many years the costs have been too high in comparison with the revenues, appropriations has not been made as they should have been so the foundation has come to a crossroad. How can they go on and what should be done now for the Hotel to last in the future? For many years there has been great focus on the costs and how they can be limited, but for the foundation Grez‐sur‐Loing can no huge changes be made for a decrease in costs. We have instead studied revenue drivers and how the foundation can find new revenue drivers in the future. Purpose: The purpose of this thesis is to identify the revenue drivers for the foundation, as well as identifying the sources of customer value for the different customer groups. Method: By conducting interviews with several persons related to the foundation Grez‐sur‐Loing in different ways getting qualitative data to find out what the general view of the foundation is. Interviewing artist staying at Hôtel Chevillon, and artists who have been there in the past, but also the funds who have granted scholarships to the artists to get their perspective on how the foundation is working. Finally, all of the information retrieved from the interviews will be analyzed and the ideas supported by the chosen literature. Results and conclusions: From earlier studies we selected five revenue drivers for a deeper study and these five were; brand, customer loyalty, customer satisfaction, price and product quality. From our analysis we concluded that these five have an essential influence on the revenues of the foundation Grez‐sur‐Loing. Our analysis also resulted in that we identified four other revenue drivers: the quality of the service, the history, the location and the international touch. The study shows clearly the relations between the revenue drivers and the revenues. Suggestions for future research: As studies of the revenues drivers only have been made in a few industries, it is interesting to continue investigate revenue drivers in other industries. It is also interesting to investigate if our proposals to the foundation Grez‐sur‐Loing are possible to succeed.Item K2 En fallstudie av ett forsknings- och utvecklingsföretag(2009-06-17T09:27:10Z) Leijner, Maria; Stjärnström, Andreas; Uppling, Sanna; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och problem: Utvecklingen inom redovisningen har gått mot förenkling och att den administrativa bördan skall lättas för mindre aktiebolag. Detta har lett till att Bokföringsnämnden har startat K‐projektet som ska ge företagen möjlighet att välja ett samordnat och förenklat regelverk. I det nya projektet har framförallt kategorin som gäller för mindre aktiebolag, K2, varit hett omdebatterat. Författarna tycker därför att det är intressant att studera vad som skulle hända med redovisningen i ett specifikt FoU‐företag vid en övergång till detta regelverk då diskussioner förts om denna typ av företag kan komma att stöta på problem. Även vad företaget kan göra för att förhindra dess negativa konsekvenser har undersökts. Syfte: Syftet med uppsatsen är att se vad som händer med redovisningen i ett FoU‐företag när det nya regelverket K2 tillämpas. Företaget har studerats i två olika faser: uppstarts‐ och tillväxtfasen. Detta för att göra studien bredare vilket kan leda till att fler företag kan dra nytta av uppsatsen då företag befinner sig i olika skeden av verksamhetscykeln. Vidare vill författarna ge rekommendationer till det undersökta företaget då K2 kan innebära en hel del problem framförallt för mindre FoU‐företag. Rekommendationerna är även tillämpbara för företag i likande situation som Alfa AB. Metod: En fallstudie på ett utvalt företag har gjorts vilket var möjligt då författarna tilläts full insyn i ett företags redovisning. För att få en djupare förståelse av det nya regelverket och dess konsekvenser har en kvalitativ metod använts. Vidare var valet av intervjuperson viktigt för den andra delen av studien där möjliga åtgärder för de negativa effekterna diskuteras därav valdes en expert inom området ut. Resultat och slutsatser: Post för post i det utvalda företagets redovisning har noggrant analyserats där resultatet visar att det för Alfa AB:s del inte blir några större skillnader förutom posten egenupparbetade immateriella tillgångar. Effekterna syns tydligast i uppstartsfasen där företaget tvingas upprätta en kontrollbalansräkning. För att undvika detta ges ett antal alternativ där det enklaste rådet är att stanna kvar med den nuvarande redovisningen och att därmed inte gå över till K2. Vidare föreslås en kategoriflytt till K3 vilket inte är att föredra för ett mindre aktiebolag då den administrativa bördan blir större. Ett annat alternativ kan vara att företaget säljer sina egenupparbetade immateriella tillgångar till ett dotterbolag men inte heller detta blir någon förenkling vilket ger ytterligare skäl till att stanna i nuvarande regelverk. Förslag till framtida studier: Den konstitutionella frågan är hett omdebatterad i K2‐sammanhang varav denna kan vara intressant att granska mer ingående. Vidare kan även kopplingen mellan företags redovisning och olika faser i verksamhetscykeln vara något att studera på djupet vilket i denna uppsats endast har berörts på ytan. Likaså kan en fallstudie på ett företag som hamnar inom K3 kategorin vara viktigt att studera när regelverket för detta färdigställs.