Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Wahlberg, Agnes"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Det är väl mest bara för läraren?”
    (2024) Wahlberg, Agnes; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Earlier research show that documentation of the artistic process by students can promote self-assessment, ownership of learning and the development of one's artistic identity. The aim of this study is to deepen the understanding of documentation of the artistic process as a phenomenon, using an autoethnographic method paired with a phenomenological lens. The autoetnography involves several interactive interviews with students attending a visual art programme at a Swedish upper-secondary school as well as an a/r/tographic exploration, by the researcher, of multimodal documentation. Thus, the study attempts to answer the following questions: (1) How can a multimodal approach of documenting the artistic process take form? (2) How do students experience documenting the artistic process in visual art education? (3) What didactic implications follow the students’ attitudes to document the artistic process in visual art education? The results indicate that by using different modes in the documentation one can better capture the essence of the artistic process. Furthermore, two different forms of documentation were found; a documentation of the artistic process and a documentation about the artistic process. The students mainly documented about the artistic process through text, which they found boring, repetitive and meaningless – something they only did because the teacher asked them to. Their documentation was often separated from their artistic process, done at the end of a project. Therefore one can question whether the students are even documenting the artistic process, or rather creating a narrative around it afterwards. The study highlights the importance of varying methods and different modes in documentation to truly capture the artistic process, which could (hopefully) make it more meaningful and interesting for students in the visual art subject.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Bland bildsaker & konstgrejer
    (2023) Wahlberg, Agnes; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Syftet med denna studie var att undersöka bildsalens rumsliga och sociala miljö och dess betydelse förgymnasieelevers konstnärliga skapande utifrån en fenomenologisk ansats. Det friimsta fokuset låg på att försiå bildsalen som en plats för konstnärligt skapande utifrån elevernas upplevelser, men att ta del av bildlärarcns perspektiv ansågs samtidigt angeläget eftersom denne ansvarar för arbetet i bildsalen. Studien har därmed ämnat att besvara följande tre frågeställningar: (1) Vilka, om några, rumsliga aspekter i bildsalen är av betydelse för elevers konstnärliga skapande? (2) Vilken betydelse har samspelet mellan elever samt elev och lärare i bildsalen för elevers konstnärliga skapande? (3) Hur upplever eleverna bildsalen som en plats för konstnärligt skapande i förhållande till andra lektionssalar och rum? Detta undersöktes genom ett mikro-etnografiskt tillvägagångssätt bestående av klassrumsobscrvationcrsåväl som intcrvjusamtal med bildlärarcn och sju elever. Genom studien blev det tydligt att rumsliga aspekter i bildsalen som är av betydelse för elevers konstnärliga skapande är rummets rymd,jönster och ljussättning, samt tillgången till stora arbetsp/a,ser och rikligt med material. Även elevarbeten runtom i bildsalen upplevdes inspirerande och betydelsefulla. Det sociala samspelet i bildsalen i sin tur kunde fungera inspirerande och stöt1a11de, men även vara något som distraherade eleverna i deras konstnärliga skapande. Tydligt blev också att bildsalen ses som en säregen plats för ko11s1närlig1skapande, en sal som skiljer sig från andra, "vanliga'' ldassrwn. För flera av eleverna vardet den primära platsen för deras skapande.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback