Browsing by Author "Wallentin, Carina"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Framgångsfaktorer vid strategisk IT- och verksamhetsutveckling(2001) Wallentin, Carina; Svensson, Maria; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikFöretag idag upplever stora svårigheter och problem med att integrera IT i verksamheten samt att samordna affärs- och IT-utvecklingen. Det talas mycket om affärsdriven IT-utveckling och vikten av att utforma en IT-strategi som speglar affärsstrategin. Denna skall sedan förverkligas i verksamheten och därmed medverka till att företagen utvecklas och förändras med IT som ett konkurrenskraftigt stöd. Den strategiska planen skall således ligga till grund för, och styra, den strategiska handlingen vilket ofta inte är fallet. Vi har med den här magisteruppsatsen därför haft för avsikt att fördjupa oss inom ämnesområdet strategisk IT-management och vår huvudproblemställning har varit enligt följande: Vilka är framgångsfaktorerna för att den strategiska handlingen ska följa den strategiska tanken vid samordnad IT- och affärsutveckling? Ytterligare frågeställning har varit att försöka utvärdera strategikonsultens roll genom frågan: Vilken inverkan har den externa strategikonsulten och externa strategikoncept i den strategiska verksamhetsutvecklingen hos fallstudieföretagen? Vi har valt att fokusera dels på litteraturstudier och dels på semistrukturerade intervjuer, det sistnämnda genom fallstudier på Findus Sverige AB och på Saab Automobile, för att besvara frågorna. Utifrån termerna identitet, beteende, ledarskap, överblickbarhet, medvetenhet och meningsfullhet har ett antal betydelsefulla framgångsfaktorer kunnat identifierats vilket sammanför teorin med empirin. De mest väsentliga framgångsfaktorerna är inte helt oanat den mänskliga faktorn och tiden. Dessa faktorer är också de viktigaste i förhållandet mellan den externa strategikonsulten och fallstudieföretagen då det är de personrelaterade egenskaperna som uppmärksammas. Termerna ovan måste formaliseras och framhävas i verksamheten för att handlingen skall följa tanken och det är ledningens ansvar att synliggöra dessa.