Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Wallin, Anna"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    En svensk studie av förberedelser av chefer inför en HR-transformaton
    (2009-01-07T10:12:23Z) Doyle, Christian; Wallin, Anna; Göteborg University/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor; Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor
    Vi har studerat hur chefer har förberetts inför en större omorganisation av HR-funktionen hos ett företag. Studien innefattade chefer med underställd personal ur linje och stab och baserades på 19 semistrukturerade intervjuer med chefer, samt 2 semistrukturerade intervjuer med HR-personal, som utvecklat och ansvarat för omorganisationens struktur. Det insamlade materialet av kvalitativ art tolkades och analyserades med hjälp av en svarsmatris. Vi kom fram till att förberedelserna var avsedda att omfatta samtliga chefer med underställd personal på Bolaget, och att de var såväl omfattande som av god kvalitet. De bestod av både skriftlig som muntlig information. Det fanns dock visst utrymme att undgå såväl förberedelser som omorganisationens nytillförda arbetssätt, vilket vi anser beror på brister i organisationens struktur och kultur.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Ja, ja frågan är om man får det”. En studie om samverkan och vårdnadshavares möjlighet till delaktighet i förskolan.
    (2020) Wallin, Anna; Åberg Strandberg, Caroline; Persson Dubos, Eva-Lena
    Samverkan lyfts ofta som central för att kunna bidra till att barn får en positiv och trygg förskolemiljö. Däremot finns det ingenstans beskrivet hur arbetet med samverkan skall utföras. I denna studie undersöks hur vårdnadshavare och förskollärare uppfattar delaktighet, samverkan och kommunikation under och efter inskolningen. Vår studie utgår ifrån fenomenografi som vetenskaplig teori då vårt fokus är vårdnadshavarnas och förskollärarnas uppfattningar kring samverkan. Vidare diskuterar vi den variation i uppfattningar som finns, samt om denna variation kan ha betydelse för samverkan mellan hemmet och förskolan. Detta gör vi för att stärka kunskapen kring inskolning och bidra med fler verktyg och förståelse i arbetet för en god samverkan. Vi har valt att göra en empirisk studie med kvalitativ ansats genom intervjuer. Vi stödjer oss även på tidigare forskning för att tydliggöra den variation av uppfattningar som finns kring samverkan. Resultatet i vår studie visar att vårdnadshavare och förskollärare har olika uppfattningar om vad delaktighet innebär, samt att en del av de tillfrågade också påvisade skilda uppfattningar kring vad som utmärks av en god samverkan och kommunikation. Vi finner även att det finns dolda maktstrukturer mellan förskollärare och vårdnadshavare. Detta var inget som de själva uttryckte, upplevde eller uppfattade som makt. De tillfrågade såg detta snarare som en naturlig hierarki, då både förskollärare och vårdnadshavare uttryckligen ansåg att det var förskolläraren som besatt den största kunskapen och erfarenheten. I slutet av rapporten diskuterar vi resultatet av studien i relation till våra frågeställningar utifrån vår valda teori, samt dess relevans för förskoleverksamheten och förskolläraryrket. Vidare lyfter vi intressanta frågeställningar för framtida forskning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Life skills education: Reducing sexual risk behaviour among young women in South Africa? Analysing the effect of life skills education on life skills knowledge, sexual risk behaviour and HIV prevalence
    (2020-06-29) Jaballah, Sandra; Wallin, Anna; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik
    South Africa is considered to be the epicentre of the HIV pandemic and its women are disproportionally affected by the disease. A key strategy to prevent and mitigate the spread of HIV infection is the implementation of life skills education in all primary and secondary schools. The purpose is to increase the knowledge and skills on sexual and reproductive health by providing education, care and support among young people. This thesis analyses the long-term impact of being exposed to two consecutive life skills education programs, implemented in South Africa between 2000 and 2011, on the level of life skills knowledge, level of sexual risk behaviour and HIV prevalence among young women. The main hypothesis tests whether exposure to the life skills programs decreases the level of sexual risk behaviour through increased level of life skills knowledge. Subsequently, also decreasing HIV prevalence. The method used is the difference-in-difference, which estimates the effect of the programs across cohorts based on the year of birth and initial level of life skills knowledge across municipalities. The effect of the programs is compared between individuals with little or full exposure to the programs and individuals with no exposure. The findings suggest that the life skills education programs did not have statistically significant effect on the level of life skills knowledge, level of sexual risk behaviour or HIV prevalence. Thus, concluding that the programs have not yielded the desired and anticipated outcomes as specified in this research.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback